Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Korvspad
Eftersom mina problem m automatlådan i min V70 2,4T -00 kvarstår tänkte jag ev byta luftmassemätaren. (Rengöring hjälpte inte.)

Frågan: Behöver jag ny mjukvara efter bytet? Någon som vet?
av Volvouser
Har bytt 2 gånger på min D5'a utan att behöva ladda mjukvara, så jag tvivlar på att du behöver det.
En luftmassemätare är ju egentligen ganska simpel i sin konstruktion, egentligen mycket grovt förklarat en stor temperaturmätare :wink: Man värmer upp en tråd, film eller likn. och när den sedan kyls ner av den genomströmmande luften mäter man hur mycket ström som krävs för att hålla "rätt" temperatur, detta sammanliknas med ett fördefinerat värde och - voila' så vet man hur mycket luft det fiser igenom! Byt å var glad 8)
av Volvouser
Första gången jag bytte kopplade jag bort batteriet för att undvika "spikar" när jag lossade/monterade kontaktstycket.
Andra gången var jag "lat" och lät bilen stå i ca 10 min (så den går i dvala) innan jag kopplade bort den gamla och satte i den nya. På min D5'a skall man vara försiktig med att inte tappa ner nåt i insugsslangen som går från LMM till turbon - den är lite tråkig att få bort, och man vill ju inte att nå't skall ligga där och vänta på att sugas in i turbon vid (o)lämpligt tillfälle :wink:
Edit: Glömde att nämna att andra gången adapterade jag LMM m.h.a VIDA - det gjorde jag inte första gången.
Men har inte märkt nå'n skillnad på dom två. Ligger spec på den nya och den gamla nära varandra (vilket dom helt säkert gör) går det bra ändå.
av Korvspad
Tack snälla för tipsen!! :D
Ursäkta okunnigheten men vad menas med "apterade m.h.a. VIDA" ? Mjukvaru-tuning?

Jag får väl ta mig samman och åka o köpa en ny LMM o se om det hjälper. Verkar ju lätt att byta själv.
av Volvouser
Be inte om ursäkt för att du frågar - det är därför detta forum finns till, så vi alla kan hjälpa till :-)-)
Hur skall man annars lära sig vissa saker? I bland är det ju för dyrt med trial&error metoden... :roll:

VIDA är det mjukvaruprogram som Volvo's verkstäder använder för att "prata" med bilen.
Se mer i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

"Adaption" i detta tillfället betyder att man så att säga "nollställer" LMM'en i den bil den sitter i.
Man talar om för bilen (motorns styrdon) att det värdet som just nu kommer från LMM är det som gäller när den är avstängd.
Alla andra värden än detta från LMM, betyder att det passerar luft, och en avkylning äger rum.

Hoppas du förstår - annars får jag försöka igen :D
Användarvisningsbild
av Esarp
Ska byta LLM på min V70 d5 06 nu i veckan. Har vida, kan du säga/komma ihåg var man hittade adaptionen?:)
av Korvspad
Jag skall till Volvo o köpa ny LMM på tisdag. Hur kollar jag att jag verkligen får rätt LMM-modell?
(Jag litar tyvärr inte 100% på personalen i den eleganta butiken när det gäller tekniska detaljer.)
Räcker det med att koppla ur batteriet ett tag vid monteringen eller rekommenderar man att man nollställer adaptionen hos en tekniker med Vida?

Jag har en V70N -00 registrerad i maj 2000 och jag ser att det sitter en Bosch-mätare i den idag. Jag har haft bilen i över 10 år och har inget minne av att jag ngn gång skulle bytt LMM. Hmmm... När min mekare bytte gasspället i somras så vill jag absolut minnas att det sattes in ett nytt (renoverat) Magnelli-spjäll från Volvo.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]