NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min C30 har börjat slamra och vibrera när den står på tomgång. Det slamrar mer om man frikopplar. Man kan även känna vibrationer i kopplingspedalen om man sätter foten på den medan man motorbromsar på 2:an. I övrigt märks inget vid färd utan bilen går som vanligt och kopplingen fungerar som den ska utan att hugga eller slira. Kan det vara svänghjulet som separerat?

/John
Verkstaden har konstaterat att svänghjulet är dåligt och orsaken till vibrationerna och missljuden. Mitt försäkringsbolag försöker däremot att snåla genom att montera ett beg svänghjul istället för ett nytt. Bör man acceptera det eller ska man kräva att det monteras ett nytt hjul? Bilen har bara rullat strax under 8000 mil. Verkstaden tycker också att jag bör byta koppling men får då betala materialet själv. Det gick inte att se några skador på den befintliga men den kan tydligen vara skadad ändå. Chansa och spara 3000 eller är det bara dumsnålt? Känns lite onödigt att slänga dit ny koppling med ett beg hjul på något sätt...
/John

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]