Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av probas
Hej! Har en volvo 945 -96 ltt. Får fylla på vatten ca 1 ggr veckan.
I för det mesta räcker det med en halvliter men i bland tömms hela
systemet på samma tid (körsträcka). Kan inte se att det läcker någonstans och bilen är torr inuti också. Oljan ser också bra ut.
Vad kan det vara och varför försvinner det betydligt mera vatten imellan åt? Vore väldigt tacksam för hjälp.

//Probas
av nofear745
Kolla om det e blött vid vattenpumpen, mellan pump o topp sitter det en o-ring som brukar bli dålig.
av kaffe_koppen
Om det är så att det tar en hel vecka för en (1) liter vatten o försvinna, så kan det ju inte rimligtvis försvinna speciellt mycket per t. ex. minut. Eftersom motorn är varm så hinner ju vattnet dunsta långt innan någon pöl blir synlig. Det blir väl till o provtrycka kylsystemet.
/MVH
av probas
Hej! Tack för era svar! Hur går en provtryckning till och vad bör man
betala för ett sådant test?

//Probas
av Addekarlsson
Åk till lokala mecken och be han provtrycka. Det görs med tryckluft och lite andra småsaker som tryckklocka mm. Man ska ju inte trycksätta med hur många bar som helst. :wink:
Bör inte kosta många kr tycker jag, då det är en snabb sak att göra. Ska jag dra till med? Vaniljkrans till fikat?
Kanske inte riktigt så billigt, men du förstår vad jag menar iaf.

Mvh/ Adde
av kaffe_koppen
Njaa.. Visst kan du lämna in den på verkstad, men du kan ju göra det själv enkelt om du vill. Verktyget finns på biltema. Man monterar den på påfyllningsöppningen på kylsystemet. Sen pumpar du för hand upp ett lagom tryck. Sedan är det bara o låta den stå ett tag samtidigt som du kollar om det bubblar eller läcker runt någon kylar slang, eller själva kylaren. Håll också koll på om trycket sjunker. Jag ska länka upp biltemas provtryckare åt dig!
/MVH
av kaffe_koppen
Bara för det så kan jag inte hitta någon på biltemas hemsida(skäms). Har sett det förut i alla fall. Kostade väl någon hundralapp.
/MVH
av Addekarlsson
Annars kan man ta ett gammalt lock till kylarvätskebehållaren och borra ett hål, som är lagom för en bildäcksventil, och trycksätta med.
Men.... Inte över 0.8 bar tryck, enligt Volvo själva.

Mvh/ Adde
av probas
Tack för er hjälp! Jag återkommer med svar!

Mvh//Probas
av Addekarlsson
Korrigerar mitt påstående om tryck i kylsystemet... Ett par bar kan man ta utan problem...
Det är bromssystemet man inte ska trycksätta mer än 0.8 bar, när man blåser upp tryck i det med tryckluft.

Mvh/ Adde
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]