Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en liten nöt att knäcka till någon kunnig person.
Lite text först dock innan vi kommer till frågan:

Jag har en Volvo 945 -97 (24K Mil) LTT som är uppdaterad med 2.5tum och Biltema racekat. Samt öppnare luftfilter. Köpte Turbomecks wastegate (ej volvo wastegate utan annat omgjort),
justerad till 0.8Bar laddtryck. Trimchip till bränsleboxen.
Motorn går bra dock så drar den inte ordentligt förrän över 3000rpm.
Min far har en Volvo 940 -97 LTT. 3tum avgasrör och sportkat. Laddar 0.5bar. Bättre botten och drar bra från ~2200rpm.

Läste i en Teknikens värld idag, nr 3 1993 där dom testar Volvo 945 mot en Toyota Camry 2.2.
Effekten mätt: 154hk på hjulen vid 4800rpm, vrid 248nm mellan 2-4000rpm. Start 210nm vid 1500rpm.
Dom beskriver motorn som den ger ett väldigt bra bottendrag.

Jag har alltid trott att motorn med den lilla turbon som vi har ger bättre botten? För motorn som testas 1993 har väl den stora turbon?
Eller?

Eller är det för liten slaglängd på min wastegate så den öppnar lite redan från början? För det optimala måste vara en wastegate där den garanterat är stängd på låga tryck och helt öppen när avgaserna skal gå förbi när wastegaten öppnar.

Det var nöten!
Turbon är med största sannolikhet den samma -93 som den som sitter i din, så vida inte den -93 är ett Garret aggregat.

Min ltt -98 drar fin redan från botten. Jag har BSR 205hk bränslechip, BSR wastegateklocka 0,6-0,8bar, 2,5" sportkat, 2,5" BSR full-
flödessystem, modifierad luftburk och K&N luftfilter.
Volvo 940 är en gammal bil. Det är för och nackdelar med det. Är ganska säker att chipet inte ställer till något med karaktären på motorn. Den går reglerat (lamda) upp till lite hörge laster. Har mätt med bredbandslamda.
Intressant att Whites går bättre.
Ska köpa en annan wastegate. Har sett att det inte finns så många olika som man kan tro. Någon som har testat turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

Vad menar han med, Slaglängd mellan 110-145mm.?
Att slaglängden när stången går ut är 35mm?
Har mätt laddtrycket nu. Vid 2000rpm lite över 0.5Bar. Men drar inte så bra tycker jag, den ryckte också till vid 2000rpm där den hackade till. Huum lite skumt, är kanske bränslechipet ändå som strular för jag skall väl inte behöva byta tändchip också?
Det är vad jag oså läst på forum etc men ska sätta i ett tändchip (som jag fick till) i tändboxen. Tyvärr hittar jag inte kretskortet. Gjorde två för några år sedan. Tittade i 940ans box (B230F) där jag satte ena kortet men det är ett helsike att löda av det. Får se om jag hittar det andra. Återkommer!
Lite ny info:

Har mätt upp mitt trimchip idag. Mätt med LM1-bredbandslambda. Laddar 0.6Bar
Tomgången är lite orolig, lamda pendlar en smula. ~2800rpm drar bilen på lite mer då den går över i oreglerat. Vad 5000rpm så ligger A/F på ~11.5 dvs en fet blandning. Lite märkligt är dock att vid fullgas på 2000rpm så går den reglerat, 14.7. Vid ~3000rpm så går den över i oreglerat och bilen drar iväg bra. Satte i annat chip i tändboxen (EZK116), ej guldbox utan externt kretskort där man sätter i chipet. Gick lite bättre, drog bättre.

Testade att sätta i original chipet. Bättre tomgång, lamda ok. Går också reglerat (lamda 1.0) på fullgas upp till ~3000rpm. Ungefär samma A/F vid 5000rpm och fullgas, ~11.5.
Nu sitter original chip i samt annat tändchip, går helt ok.

Ingen som vet om man kan ladda ner hex fil någonstans till trimchip? Har själv Eprom brännare. Eller någon som vill sälja sitt gamla chip?

Intressant hade det också varit att köpt en Ostrich 2.0 och gjort ett trimchip själv.
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]