Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Kusinen köpte en 850 igår. Nu startar den inte.
Allt fungerar när man slår på tändningen och när man vrider till startläget så dör allt. Bilen är körd dit den står så den har inte skurit el. liknande.

Var ska man börja leta? Startspärren gör väl inte så att den klipper strömmen på läge tre, utan att den kan hosta till alt. gå som skit.

Jag föreslog startmotorn (kortslutning) eller helt enkelt dålig kräm i batteriet. Automatlåda så det går inte att testa dra igång den.

Förslag?
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
av Kena
1. Kolla så batteriet är fräscht, kanske pröva med ett från en annan bil.
2. Koppla loss kabeln till startmotorn, + el. - kabeln, den som är lättast att komma åt. Med kabeln losskopplad händer samma sak när du vrider på nyckeln. Om inte så är det dags att ta loss startmotorn och fixa till den. Den går trögt och snor all ström från batteriet och därför slocknar allt.
Jag föreslog startkablar som första test.
Ditt andra förslag var ju bra.

Tydligen ska det sitta en extern startspärr i bilen, har ingen aning hur den ser ut (har inte sett bilen ännu) men han beskriver den som ett chip man ska lägga på en mottagare innan man kan starta. Detta kan inte vara något original... :roll:
av rid54
Glapp i växelväljarkontakten? Håll nyckeln mot startläget och rör lite försiktigt på växelväljaren, se om det händer nåt.

Startspärren vet jag inte om det är original, men en del bilar har som en "dongle" (typ på nyckelknippan) som måste hållas mot en sändare (eller stoppas in i ett hål) för att immobilizern ska reagera. Tror ni att det är den som strular?
Vet inte om det är den.. Eller hur den ser ut. Han är inte så skarp på att förklara hur saker ser ut.

Växelväljarkontakten ska kollas..

Han ringde till säljaren av bilen och vevaxelgivaren var bytt för en månad sedan. Kan den orsaka ett sådant fel så att det är läge att kolla upp den eller kamaxelgivaren eller liknande?
av rid54
Givare för kam- eller vevaxel kan nog inte hindra startmotorn från att snurra igång...
"Starkströmsfel", dvs batterianslutningarna är dåliga (polskorna, jordflätans anslutning till bilen)
"Manöverströmsfel", dvs signalen når inte solenoiden på startmotorn, pga fel i tändlåset eller någon spärrande kontakt.

Jag är inte säker på att immobilizern påverkar startmotorn; det bör kanske stå i instruktionsboken.... ofta går dessa på tändning och/eller bränsleinsprutning.
Det sitter ett eftermonterat larm. På startmotor.se står det att oftast är det eftermonterad startspärr som orsakar problemen.

På startmotorns styrkabel (anslutning 50 ?) Finns 12 V i läge 2 på nyckeln. Vrider man till startläget så försvinner spänningen, ska det inte finnas spänning i denna när man har nyckeln i läge 3? Kan man sätta 12V till anslutning 50 (styren) på startmotorn för att se om den snurrar runt?

Spänningen i batteriet är ca 10,5 - 11 Volt, men ingen skillnad när man kopplar startkablar. Dock kan det ibland vara lite knepigt att få till så att startkablarna verkligen hjälper till.

Växelspaken är ruckad, ryckt och testad även i N. Inget hjälper.

Spänning finns på plusmatningarna på startmotorn.

Vad säger ni?

Kan

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]