Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Hallå!
Jag tänkte försöka löda på extra kablar på 12V-kontakten i mittkonsollen på min V50 men insåg att jag inte har en blekaste aning om var spänningen går någonstans.

Mitt första försök var förstås på kontakterna, det är ju uppenbart att det är där det händer. Men lödningen biter inte där. Så vad har jag för alternativ?
Kan det vara möjligt att den där flärpen som man ser på bilden, mitt i själva sockeln, som på vardera sida ger spänning?
Bild
Användarvisningsbild
av crumpets
Rinner bara lödtennet av? Prova att värma metallen du försöker löda emot riktigt ordentligt. Det brukar alltid fastna då tycker jag. Fast jag är ingen mästare på det.
Ja, eller rinner gör det inte, det stelnar ju direkt men det biter inte speciellt mycket eller inte alls. Bäst vore egentligen att låta just de kontakterna vara eftersom de är just kontakter och ska i en sockel, men det kanske är enda alternativet? Jag har inte en aning om hur en sånhär 12V-sockel är uppbyggd så jag vette tusan vart man kan koppla in sig annars..
Ah, fick ett smart tips på ett annat forum om hur jag ska lösa det. Bild kommer ikväll!
Nexus: Så + och - går till samma stift?

Edit:
Såhär blev det, tanken är att flatstiften går i originalkontakten medan de andra två går till plus respektive minus på det jag ska koppla in, men det är alltså fel och jag ska istället sätta både plus och minus på mässingen så sköter sig resten självt?

Bild
Bra att veta, då gör jag om det innan jag monterar tillbaka, tack för heads up hörrni! :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Man kan säga att hela stycket du stoppar ner tex laddaren i är JORD. Plus är bara på piggen nere i botten i detta fallet stiftet som är "guld" färgat.
Bild
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]