Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
Hej

jag ska plocka ner växellådsbalken & göra iordning den slipa bort alla rostangrepp med en vinkelslip sen grundmåla & lägga på ett lager med underredsmassa.....men hur får jag bort dom 2 stycken gummikuddarna som sitter på varje sida ink den genomgående metalhylsan som sitter fast i bulthålen ?? för rostangreppen finns just där mellan & under dessa gummikuddarna så dom måste plockas bort om jag ska kunna komma åt & slipa ner till frisk metall

tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av maccus
osla skrev:antagligen är gummina bara påtryckta på hylsan. det kan sitta så man kan få vålda ganska duktigt för att få isär det

okej.....vet du att gummikuddarna bara är påtryckta eller tror du bara detta ??
Användarvisningsbild
av maccus
osla skrev:nä jag tror bara det. kan ju som inte vara på något annat sätt eftersom dom ska gå att byta
okej.....jag ska testa en sak & ta en spärrnyckel hylsa i lämplig storlek sätta den i hålet & se om det försiktigt går att knacka ur metall hylsan från baksidan.....detta kan funka om man först lägger på lite 5-56 som får gotta till sig lite natten :wink:
Användarvisningsbild
av maccus
osla skrev:eller silikon spray, det är nog snäppet bättre än 5-56
okej bra tack för tipset :D & sen så ska jag försöka få tag i någon som har en riktig motordels tvätt......för när jag jobbade på en vekstad för en massa år sedan så hade vi en typ av tvättmaskin med 90 C gradigt vatten & med lut om jag inte minns fel nu & den gjorde rent allt kliniskt rent
Användarvisningsbild
av maccus
det var busenkelt :D så för framtida frågeställare

1..på med 5-56 knacka sen ut hylsan med en lite längre spärrhylsa ta sen en slö mejsel & tvinga/pressa ut gummit genom hålet enklast från balkens undersida lägg balken på golvet med en bräda mellan golvet & balken så får du upp den lite så att du kan lirka/pressa ut den med en slö skruvmejsel klart :D
Startproblem Volvo V70 2010

Testa ett annat batteri, troligen nån d&arin[…]

Problem med värmen på 740

Tack för tipset. Då lärde man sig […]

Motorn tappar kraft och dör.

Hittade tyvärr inte nissan micra årsmod[…]

Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]