Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
Har en 940 Classic -98. Där finns ju ett OBD II uttag. Finns väl inte så mycket man kan göra där, förutom att läsa av felkoder.
Funderar på att skaffa ett ett testinstrument för detta. Finns ju en massa instrument för detta på marknaden.

Vill att det ska gå att ansluta även på nyare Volvomodeller. Även en 940 tar väl slut någon gång..... eller ?
Vill nog köpa ett instrument som även går att släcka felkoder med. Även gå in och ändra inställningar med.

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera någon modell av instrument ? Behöver inte vara det billigaste på marknaden då man ju inte köper sånt här varje dag. Bättre att få något som fungerar bra.
av Rådlös
Grejen med allt det här är att det finns olika årgångar på OBD-systemet. Jag skall inte säga något självsäkert, för jag vet inte. Men det kan vara så att din bil är för gammal för dom instrument som finns till dagens bilar.
Billiga instrument som säljs på bl.a Biltema och andra bilprylvaruhus klarar förmodligen bara att läsa ut felkoder på dagens bilar. Om du i stället köper dig ett gränssnitt, googla på ELM327, och kopplar in det i en modern bil så kan du med lite extra utrustning, en överföring från gränssnittet till någon form av display, se mycket intressant som annars hade varit fördolt för dig. Dock behöver du en programvara som läser och visar innehållet. Du kan valfritt ha en bärbar PC, en I-pad, vissa moderna mobiltelefoner, vissa GPS med skärm. Men du måste alltså ha programvara och överföring utöver bildskärmen.
Men detta gäller alltså dagens bilar. Jag är lite tveksam till din -98. Risken är att den är för gammal.
Det finns flera här på forumet som kan det här bättre. Vi låter dom uttala sig också.
av NilsO
Kontakten på 940 96–98 är av OBD-II-typ, men vanliga OBD II-läsare för konsumentbruk brukar inte klara dessa bilar. Det som finns "bakom" uttaget är inte samma som i nyare bilar.

Vill man bara läsa ut felkoder går det att bygga en tingest som läser ut "blinkkoder" och koppla in den i uttaget i bilen. På 940 91–95 som saknar OBD-uttag inne i kupén kan man ju själv läsa ut felkoder i motorrummet i en dosa med en knapp och en lysdiod, och den metoden fungerar även på årsmodell 96–98 om man själv står för knapp och lysdiod. Jag har skrivit en beskrivning av hur man gör i en tidigare tråd. (Beskrivningen i forumets "FAQ" verkar däremot inte stämma.)

Annars finns det kablar och datorprogram som klarar det. VISSA felkodsläsare för "vanliga" OBD-II verkar också göra det, men inte alla. Jag har tyvärr inte själv stött på något icke-proffsinstrument (dvs under 10 000:- eller så) som faktiskt fungerar på 940 även om tillverkaren påstått att de gör det). Men kanske har någon annan lyckats hitta ett sådant.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]