Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannem76
Hej!

Vid vänstersvängar, oavsett rattutslag så knorrar det och låter i ABSen samt svaga pumpningar i bromspedalen..inga felmeddelanden eller övrigt som tipsar!

Jag har kollat drivaxlarna, dom sitter fast!

någon som kan göra en analys? bilen är en -01 XC70

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av pang58
Det låter garanterat som sprucken ABS-krans. Testa med att koppla bort "antislir-funktionen" och se om det blir någon förändring.
av Dannem76
Så nu har ju snön kommit till västsverige och XC70n skulle få bekänna färg, Min s80 visar i panelen att antispinn jobbar men det är inget jag ser på XC70? har även besiktat kransarna och dom är hela? saknar inga tänder och kan inte se någon spricka men ljudet vid rattutslag åt vänster kvarstår..fortfarande utan felmeddelande?!

Någon annan teori?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Är något hjullager dåligt så att det glappar vid sväng, skulle ju kunna göra att kransen hamnar för långt från givaren. Eller ett begynnande kabelbrott, men då borde felkod sättas.
Användarvisningsbild
av pang58
ABS-kransen lämnar inga felkoder och jag vill minnas att det är svårt att se spricka utan att demontera kransen.
av volvofantast
pang58 skrev:ABS-kransen lämnar inga felkoder och jag vill minnas att det är svårt att se spricka utan att demontera kransen.
Inte så svårt om man hissat upp bilen och snurrar däcket sackta och synar kransen då ser om den spruckit eller saknar en tag

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]