Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Hej.

Jag har köpt en Volvo XC70 2.4T ocean rece från 2002 med automatlåda.
Bilen har gått nästan 24000 nu.

Har nu några frågor som jag inte har hittat några klockrena svar på här på forumet.

1. Om man vill ha en riktigt bra växellådsolja till den här bilen vad rekommenderar ni ?

2. Hur mycket olja behöver man ? , är det 2 liter som gäller ?

3. Har läst att det pratas en del om spolning er detta något som jag behöver göra ? rekommenderas detta ?

4. Pratas även om någon form av nollställning av adaptionen på Volvo, är det något som behöver göras på denna bil ?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad beträffar oljebyte och spolning finns det många trådar här på forumet. Här är en i "högen". http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=101414
Vad beträffar hur mycket olja som går i så kan du glömma att det är bara 2 liter. Jag vet inte exakt volymen, men när jag spolade mina automatlådor använde jag mellan 8 och 12 liter innan oljan såg ren ut. Oljekvaliteten får du nog fram genom att läsa i instruktionsboken. :D
av Tuna
Hej.

Tack för ditt svar men tyvärr blev jag inget klokare på det.

Tråden som du länkar till handlar inte ett dugg om spolning eller icke spolning utan om när man skall göra oljebyte och att jag ska göra ett byte har jag reden beslutat mig för.

Jag har förstått att det går åt runt 10L om man skall spola men nu var ju frågan om man behöver spola ? således behöver man inte sola borde det inte gå åt 10L heller.

Sen var inte heller frågan om vilken kvalitetsbetäckning oljan skulle ha (kan läsa en instruktionsbok) utan vilken specifik olja som rekommenderades dvs om vilken kvalitetsolja som rekommenderas av erfarenhet av kunnigt folk här på forumet.
Själv har jag ingen fördjupad kunskap om oljor, där av frågan, men det borde finnas folk här på forumet som har det och kan rekommendera något specifikt för den typen av låda som jag har med tanke på mil och liknande. Exempelvis kanske man bör välja en annan olja till en låda som gått långt kontra en låda som gått kort.

Finns väll en rad olika automatlådor till volvo från olika årsmodeller med olika setup exempelvis med eller utan tiptronic osv. Sen skiljer det väll som sagt kanske på hur långt bilen har gått dvs hur sliten lådan får anses vara.

Finns som du säger en rad trådar på ämnet som jag också läst men en del handlar om nyare lådor eller lådor av annan modell osv. man jag hittar faktiskt ingen tidigare tråd som behandlar den specifika lådan som jag har och med liknande mil.
Användarvisningsbild
av milktrucker
du ska ha en speciell olja enligt instr.boken, åk till volvo och köp rätt och häll inte i ATF-olja som andra säger ska passa. Viss det kan fungera, men nyare automatlådor är känsligare när det gäller oljan. Får du fel olja växlar inte bilen som den ska och ventiler med mera kan ta skada.
lådan rymmer omkring 7,5L.
av Andis
Här en VIDEO på hur du SPOLAR LÅDAN.

Räkna med 8-12 liter olja.

Mig veterligen är oljan till dessa billigast på Volvo själva.
I alla fall fungerar dom super med orginaloljan när dom är spolade uppdaterade och nollställda.

Har bytt på flera riktigt smutsiga såna här växellådor och ingen har blivit sämre av det av dom jag bytt på tvärt om nykänslan har kommit tillbaka på dom. Ifall någon säger till dig att byt inte den rasar då. Så har det inte blivit för mig utan tvärt om.

En sista rad i never end storyn som snackats runt här på forumet hur mycket som helst. Byt olja kontinuerligt i automatbilar om du vill ha en växellåda som fungerar som den ska fungera.

Lycka till med bytet hoppas videon hjälper dig.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Att jag rekommenderade att titta i instruktionsboken beror på att där står vilken oljekvalitet lådan i din bil skall ha. Sen skrev jag att den tråden var en av många. Ja kunde inte länka till alla. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
är oljan mörk/svart som rödvin? - Byt olja
klarröd? - i perfekt kondition.
Oftast är oljan ett mellanting mellan dessa och där får man välja själv. Viktigt att också byta oljefiltret......det räcker inte med att bara byta olja. Filtret förlorar genomströmning med tiden och lådan blir konstig.
av Andis
milktrucker skrev:är oljan mörk/svart som rödvin? - Byt olja
klarröd? - i perfekt kondition.
Oftast är oljan ett mellanting mellan dessa och där får man välja själv. Viktigt att också byta oljefiltret......det räcker inte med att bara byta olja. Filtret förlorar genomströmning med tiden och lådan blir konstig.
Helt sant men tyvärr måste hela växellådan delas för att byta filter i dessa lådor vilket gör att man byter inte filter i denna modell på växellåda.

Sprängskiss på lådan.

http://www.makcotransmissionparts.com/m ... 5-50SN.pdf

Reservdelar till lådan

http://www.makcotransmissionparts.com/AW-55-50SN.html

Däremot gamal (4vxl) T6 lådan har filter som går att byta enkelt.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av milktrucker
jo jag vet vilket jobb det är att plocka ner aw55. inget man pillrar med själv om man inte är kunnig. sätt annars ett extra filter på slangen till oljekylaren, såg en snubbe som gjort det. Enkelt att byta.
Användarvisningsbild
av SvenB
Filtret är väl mer för att fånga upp "sprängsten" och andra större partiklar :D Då jag höll på med oljebyten i automater på mina taxibilar böt jag aldrig filtret.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]