Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Har en V70 2.4 (170 hk), 2001, där vänster bakdörr gnisslar vid öppning/stägning. Är vi den där "pinnen"(vad den nu kallas - dörhållare?) som håller dörren öppen som det gnisslar ifrån. Har haft detta gnissel i många år och de verkar smörja vid service men det börjar gnissla ganska snart igen.
Nu skulle jag vilja ha råd på nån "dunderolja" som håller gnisslet borta en gång för alla - nåt tips?
Eller skall jag prova med vattenfast fett kanske? Teflonspray provade jag en gång men gav ingen bättring.

Exakt varför just den här dörren gnisslar men ingen annan vet jag inte riktigt men kan ha att göra med att dörren öppnas minst 4 gånger per dag när jag skall till/från jobbet (väskan in i baksätet) så det har blivit en del dörröppningar genom åren på dörren (har haft bilden sen den var ny). Fast å andra sidan tycker man ju att allt detta öppnande/stängande borde "motionerat" och förhindra gnissel.

/Bo
Jag hade samma problem tidigare, det var själva rullen som löper mot dörrstoppen
som rostat fast. Köpte 2 st begagnade dörrstoppar på bildelsbasen för 300.- bytte dom rostiga
vilket gick på 30 minuter för bägge sidorna bak. Så att smörja hjälper bara kortsiktigt.
Dom nyare är av nylonmatrial vilket inte rostar fast.
Dörrsidorna ner, 2 skruvar o pilla ut stopparna, pilla in dom nya...peace of cake.
Problemet är löst för lååång tid.
Tack och bock, det får bli en ny dörrstopp då eftersom de var såpass billiga och verskar gå enkelt att byta själv.

/Bo

Gissar att ombordladdaren är knas.

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]