Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#805424
Detta har säkert diskuterats tidigare, men vid en sökning hittade jag inget matnyttigt..
Alltså, En sådan kontaktvärmare som man "limmar" under oljetråget, d.v.s. silikonplattor av varierande effekt. 200 -1200w.
Någon som provat dessa och har erfarenhet om vilken verkan de ger?
Min bil har en tvivelaktig oljetrågs-anliggningsvärmare av den typ som jag antar många ägare av en nyare bil fått monterade.
Tämligen otillräcklig när temperaturen kryper under -20. Därför har jag en ide om att komplettera den med en sådan som man limmar på.
Erfarenheter från någon i landsregionerna där vinter betyder kallare än -10?

En liknande alltså: http://www.xtrading.se/tankvarmare/type ... x16cm.html
#805451
Det där är väl nåt "skit" som först och främst inte ska användas utomhus, sen ser det ju inte ut att vara godkänt för fordonsbruk överhuvudtaget.
Den som du redan har är garanterat mycket effektivara, och framförallt säkrare.

Edit, och inte på en enda bild där den sitter monterad är det samma som han säljer, det tycker jag gör att det ringer varningsklockor.
#805570
Håller med föregående talare. Produkten är inte avsedd för fordonsbruk. Jag har monterat sådana i helt andra sammanhang, inomhus i torra och rena miljöer. Manöverbord i tele/datacentraler.
Detta är inget för ett motorfordon!
Skall du experimentera och har en äldre bil där ett misslyckat experiment kanske inte gör så mycket, så finns det säkert andra typer av värmepatroner att sätta i oljetråg etc. etc. Men det måste vara termostatstyrda värmepatroner så inte oljan blir överhettad och börjar koksa. Dock har jag lärt mig för länge sedan att vatten är den bästa värmeledaren. Utnyttja den möjligheten i stället.
#805578
Dem värmeplattor säljs på t.ex Tradera.
Kanske mer lämplig i en arbetsmaskin förvärma
hydrauloljan i tanken. slangvärmare med cirkulationspump
verkar vettig och funderar på en sådan på 945 där blockvärmaren
brunnit.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
"Högeffektsmotorvärmare (1,1 kW) med inbyggd cirkulationspump och termostat. Värmer snabbt och effektivt upp motorn innan start. En förvärmd motor sparar pengar och miljö genom lägre förbrukning, mindre utsläpp och motorslitage.

På grund av den inbyggda cirkulationspumpen och elementets höga effekt sprider värmen i motorn mycket bättre än konventionella värmare utan pump och med lägre effekt. Den korta uppvärmningstiden sparar energi eftersom mindre värme går förlorad och kräver inte samma framförhållning innan start. Motorvärmarens cirkulationspump och dess kompakta format medger universell placering i värmeslangen 16-20 mm Ø mellan värmepaket och motor.

Pris 1 198,00 kr ex moms, 1 497,50 kr inkl moms"
#805590
umekille skrev: "Högeffektsmotorvärmare (1,1 kW) med inbyggd cirkulationspump och termostat.....
Pris 1 198,00 kr ex moms, 1 497,50 kr inkl moms"
Detta verkar vara den värmare som diskuterats flitigt på BMW-forumet. Den går även under namnet "owl heizer" och många har beställt den via Tyskland. Strömanslutningen måste anpassas för att vara säker i utomhusmiljö, och den måste visst göras om för att jordas i karossen för att det inte ska vara någon risk att man grillas.
Men efter detta verkar den fungera rätt bra.
#805654
kvantskum skrev:Strömanslutningen måste anpassas för att vara säker i utomhusmiljö, och den måste visst göras om för att jordas i karossen för att det inte ska vara någon risk att man grillas.
Låter seriöst. Känns som man ska hålla sig till Calix/Defa. ;)
Amarace skrev:Edit, och inte på en enda bild där den sitter monterad är det samma som han säljer, det tycker jag gör att det ringer varningsklockor.
Samt att han inte ens lagt ner tid på att skriva en seriös text till hemsidan. Stora Bokstäver mitt i Meningarna hur som helst och trasig punktuation. Ser inte seriöst ut.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]