Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chaffis75
Intressant artikel, där står det ju att de handlar om T5, T6 och D4 till att börja med. Ska bli intressant att se vad 25% lägre förbrukning innebär i praktiken när man själv kör en sådan bil.

Fredrik
av Primus
Men att det är dessa tre som presenteras har ju varit känt ett tag. Bl.a. i denna tråd. Och via officiell info på Volvos hemsida.

Det jag tycker är intressant nu är när kommer de övriga motorerna och vilka blir miljöklassade. Det finns en annan tråd som tex säger att V60 D4 med automat blir miljöklassad men XC60 D4 bara med manuell låda.
Användarvisningsbild
av mgmannen
Primus skrev:Men att det är dessa tre som presenteras har ju varit känt ett tag. Bl.a. i denna tråd. Och via officiell info på Volvos hemsida.

Det jag tycker är intressant nu är när kommer de övriga motorerna och vilka blir miljöklassade. Det finns en annan tråd som tex säger att V60 D4 med automat blir miljöklassad men XC60 D4 bara med manuell låda.
Enligt pressrelease så ska V60 D4 automat dra 117 g/km, om jag inte minns fel så var det 126 g för XC60 FWD automat.
av Primus
mgmannen skrev:
Primus skrev:Men att det är dessa tre som presenteras har ju varit känt ett tag. Bl.a. i denna tråd. Och via officiell info på Volvos hemsida.

Enligt pressrelease så ska V60 D4 automat dra 117 g/km, om jag inte minns fel så var det 126 g för XC60 FWD automat.
Ganska stor skillnad. Men den är väl både tyngre och har större luftmotstånd. Tyngden gör ju att de iofs får släppa ut lite mer. Men det är ju en annan fråga.
Användarvisningsbild
av flanders88
Byggstart av bilar är 13w46. De motorer som presenterats är de som kommer i år.
Användarvisningsbild
av V9097
Lite OT, men jag måste bara kommentera hur rörigt Volvos motorprogram är just nu

För modellår 2014 finns:

6st motorer som heter D4 (VEA 181hk, 5-cyl FWD 2.0 163hk, 5-cyl AWD 2.4 med 163 resp 181hk, V40 5-cyl 177hk, samt xc90 som har en egen variant på 163hk med lägre vrid än övriga)

2st motorer som heter T4 (4-cyl ford, och 5-cyl i V40 T4 AWD)
3st motorer som heter T5 (4-cyl Ford, 4-cyl VEA, och 5-cyl i V40CC)
2st motorer som heter T6 (gamla T6 AWD samt nya VEA)
2st (minst) som heter D5 (xc90 200hk samt 215hk i övriga)
2st som heter D3 (136hk, samt 150hk i v40)

Dessutom har V70 bifuel en 2.0 liters femma med en egen effektnivå, 213hk.

En notering är att hittills har ingen Volvo AWD haft mindre slagvolym än 2.4 liter
av PFA
Vad ledsamt att XC60 med automat (FWD) inte klarar miljöbilskraven. Hade hoppats så mycket på den. Antar att det är baserat på följande (saxat från Volvo's hemsida)?

"Sedan 1:e januari 2013 gäller en ny definition. Denna definition tar hänsyn till bilens storlek (via vikten). För bilar som går på bensin och diesel (inklusive hybrider) skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 95 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372). För bilar som kan gå på fordonsgas eller E85 skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 150 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372)."

Adderar automaten så mycket CO2 och/eller tjänstevikt kontra en manuell? Om 126 stämmer, nämnt ovan, så känns det som en riktigt bra siffra för en så pass stor bil, med automat och relativt hög effekt. Kan någon initierad lättförståeligt förklara hur man ska tänka kring detta vore jag tacksam.

Följdfrågan är vad skillnaden i förmånsvärdet mellan en XC60 D4 automat FWD (ej miljöbil) och en XC60 D4 manuell FWD (miljöbil) blir? Likaså hur den förstnämnda kommer att prissättas kontra den sistnämnda. Kommer den att ha ett attraktivt pris för att attrahera tjänstebilsförare, där jag tror att många av oss föredrar automat, för att kompensera det man tappar mot miljöbilarna i förmånsvärde?

För mig som har en gräns på 150 i CO2 i bilpolicyn så går båda bilarna in, men frågan är alltså vad kostnadsskillnaden blir på sista kalkylraden? Någon klok person här som kan reda ut begreppen?
av Primus
PFA skrev:Vad ledsamt att XC60 med automat (FWD) inte klarar miljöbilskraven. Hade hoppats så mycket på den. Antar att det är baserat på följande (saxat från Volvo's hemsida)?

"Sedan 1:e januari 2013 gäller en ny definition. Denna definition tar hänsyn till bilens storlek (via vikten). För bilar som går på bensin och diesel (inklusive hybrider) skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 95 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372). För bilar som kan gå på fordonsgas eller E85 skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 150 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372)."

Adderar automaten så mycket CO2 och/eller tjänstevikt kontra en manuell? Om 126 stämmer, nämnt ovan, så känns det som en riktigt bra siffra för en så pass stor bil, med automat och relativt hög effekt. Kan någon initierad lättförståeligt förklara hur man ska tänka kring detta vore jag tacksam.

Följdfrågan är vad skillnaden i förmånsvärdet mellan en XC60 D4 automat FWD (ej miljöbil) och en XC60 D4 manuell FWD (miljöbil) blir? Likaså hur den förstnämnda kommer att prissättas kontra den sistnämnda. Kommer den att ha ett attraktivt pris för att attrahera tjänstebilsförare, där jag tror att många av oss föredrar automat, för att kompensera det man tappar mot miljöbilarna i förmånsvärde?

För mig som har en gräns på 150 i CO2 i bilpolicyn så går båda bilarna in, men frågan är alltså vad kostnadsskillnaden blir på sista kalkylraden? Någon klok person här som kan reda ut begreppen?
För mig som bara kan välja miljöbil går tyvärr XC60 bort då jag vägrar köra manuell. Känns lite tråkigt. Undrar om D3 hinner komma innan jag ska skriva kontrakt..? Beroende på leveranstid ska jag skriva kontrakt i dec/jan.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 31
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]