Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:
joel80 skrev:Jodå.. Mina vinterdäck är ett par 235/45 R17 Hakka 8.
Att komma iväg från stillastående när man kör fossilmotor är alltid segt. Bilen ska varva upp och man har inte bra vrid på låga varv precis vid start, så om man inte varvar en massa innan man släpper kopplingen segar den sig iväg dom där första betrarna.
Du vet väl att man kan köra förbränningsmotorer fossilfritt?
http://www.nyteknik.se/energi/dyrare-oc ... as-6800009
Nu blev det lite offtopic, men jag svarar.

Ja under de värsta eltopparna kommer vi få relativt smutsig el. Men den kommer ändå vara relativt ren jämfört med många andra länder (Eftersom vi ändå har en rätt ren produktion i grunden). Jag har för övrigt min bil inställd på att inte ladda mellan 16:30-19:00. Så den topp som oftast inträffar när alla kommer hem och börjar laga mat påverkar inte bilens "utsläpp" från ev smutsigare el. Jag fixade det förra vintern när det var som kallast och jag smällde en huvudsäkring ett par gånger när typ allt var igång... och istället för att öka på huvudsäkringen för nån tusenlapp eller två per år ställde jag in bilen på att den inte fick ladda den tiden. Jag kan forsera laddningen via appen om jag vill/behöver.

På så sätt behöver jag inte ladda under de timmar som både mitt eget hus och landets elproduktion är som högst och då också med risk för smutsig import.

Men även om vi skulle ha den blandel som tyskland har skulle elen inte bli smutsigare än vad bensin/diesel är. Även i en sån blandmiljö är elbilar att föredra mot för fossila bränslen.

Mwi
Nja.. du kan ju inte ens köra elbil helt fossilfritt, men absolut, med t.ex E85 minskar utsläppen rejält jämfört med bensin.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]