Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

freda155 skrev:Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
Hur gick det för dig, blev axelpaketet bytat ?
Cotag skrev: mån 25 mar 2019, 19:55
mrclean_c skrev: tis 19 mar 2019, 22:04 https://youtu.be/O3X8Z7DrGU0

Låter ju för fan som en symaskin. Står intill en husvägg så ljudet skulle förstärkas lite.
Hur har det gått, har du varit hos säljaren?
Ja, pratade med en servicetekniker på Bilia och han var väl medveten om problemet. Jag får en ny. Dom hade bytt ett par stycken men ljudet har återkommit på dom. Nu fanns den nya versionen sa han så den skulle jag få. Han var lite stressad så jag han inte prata mer just då men det var inga problem att få en ny iallafall. Men det verkade som att det nya balansaxelpaketet redan fanns tillgängligt. Eller är det en tredje version som släpps i sommar?
x74 skrev: ons 27 mar 2019, 09:05 I holland byter de inte axeln om den inte havererat, där får de åka runt med ylandes bilar. Precis som här så lyssnar de på gatan och hör fler talet volvosar komma ylandes. Volvo skärp er! Ni lurar kunder.
Skulle det ske här så byter i alla fall jag märke direkt!
Det fyrcylindriga VEA ljudet är illa redan vid 0mil. Nu efter 6400mil är ljudet nästan olidligt.
Kan inte annat än hålla med dig, de låter inget vidare. Det där jävla vinandet stör mig nått fruktansvärt, min axel är ju nybytt ändå viner den, skorrandet är ochså smått påväg med. Vea är rena fiaskot.
x74 skrev: sön 31 mar 2019, 11:08 Kan inte annat än hålla med dig, de låter inget vidare. Det där jävla vinandet stör mig nått fruktansvärt, min axel är ju nybytt ändå viner den, skorrandet är ochså smått påväg med. Vea är rena fiaskot.
Jag blir dock inte klok på vad det är som gör att detta inte drabbar alla maskiner... :-/
Från min hör jag fortfarande inget efter 7500 mil.
En jobbarkompis säger också att han inte har nåt vinande på sin D4 men när han passerade mig i garaget så ven den värre än min.

/M
fjohan82 skrev:
x74 skrev: sön 31 mar 2019, 11:08 Kan inte annat än hålla med dig, de låter inget vidare. Det där jävla vinandet stör mig nått fruktansvärt, min axel är ju nybytt ändå viner den, skorrandet är ochså smått påväg med. Vea är rena fiaskot.
Jag blir dock inte klok på vad det är som gör att detta inte drabbar alla maskiner... :-/
Från min hör jag fortfarande inget efter 7500 mil.
Många vet inte ens att deras bilar låter. De tror att det ska låta så.

Jag har åkt med ett flertal kollegor i deras Volvo, Audi och BMW och påpekat massor med saker som gnekande inredning tjutande ac osv osv.

Men när man pratar med dom har dom inga fel på deras bilar och undrar alltid varför alls mina bilar är nåt fel på

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

mrclean_c skrev: lör 30 mar 2019, 21:11
Cotag skrev: mån 25 mar 2019, 19:55
mrclean_c skrev: tis 19 mar 2019, 22:04 https://youtu.be/O3X8Z7DrGU0

Låter ju för fan som en symaskin. Står intill en husvägg så ljudet skulle förstärkas lite.
Hur har det gått, har du varit hos säljaren?
Ja, pratade med en servicetekniker på Bilia och han var väl medveten om problemet. Jag får en ny. Dom hade bytt ett par stycken men ljudet har återkommit på dom. Nu fanns den nya versionen sa han så den skulle jag få. Han var lite stressad så jag han inte prata mer just då men det var inga problem att få en ny iallafall. Men det verkade som att det nya balansaxelpaketet redan fanns tillgängligt. Eller är det en tredje version som släpps i sommar?
Alla dessa ständigt "nya versioner" som "snart" ska släppas är väl, gissningsvis, mest till för att ingjuta hopp hos förtvivlade kunder med ylande balansaxlar.
VEA har varit på marknaden 6 år nu, varför skulle just nästa "uppdaterade" paket lösa problemet, tänker jag.
I tidigare inlägg har jag skrivit om de olika nummer på axelpaket som suttit/sitter i just min bil (D4). viewtopic.php?p=1279824#p1279824

Min bil börjar så smått få oljud igen efter 1500 mil, eftersom den nu rullat 15000 mil så har jag inte längre någon maskinskadeförsäkring som skulle kunna täcka delar av ett förestående byte.
Framöver får jag betala för Volvos konstruktionsfel själv.

Skärpning Volvo.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 132

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen