Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Jag har en kamera riggat i fönstret och nattetid reflekterar det infraröda ljuset i fönsterrutan, finns det nåt filter el annat sätt att minska reflexerna av ljuset?
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske med ett ND-filter. Du får söka lite och se om det finns till din kamera.
Nackdelen är att man tappar nått bländarsteg, det blir alltså lite mörkare om kameran inte kan kompensera för det. (vilket nog är svårt när det redan är mörkt)

Jag använder ND-filter på dashcamen, men tar bort det vintertid då det blir så mycket mörkerkörning. Där är det största problemet reflektioner från instrumentbrädan när solen lyser på, så filtret behövs mest dagtid ändå.

Har funderat på en utomhuskamera som jag kan montera utomhus istället för på insidan av fönstret.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kåpan runt bilens egna kameror och sensorer hur tar man bort den? Har iofs service snart men vill kunna göra rent själv där bakom. Har en V60 -16.
av Leopold
Derank skrev:Jag har en kamera riggat i fönstret och nattetid reflekterar det infraröda ljuset i fönsterrutan, finns det nåt filter el annat sätt att minska reflexerna av ljuset?
Varifrån kommer det infraröda ljuset? Tror inte jag har några sensorsystem i min gamla volvo som nyttjar IR, möjligen regnsensorn.

På min dashcam har jag ett cirkulärpolariserande filter (CPL) alltid och fungerar hyfsat även nattetid även om det kniper ett par bländarsteg. Har inte sett några störande reflexer nattetid vare sig inifrån bilens egna system eller utifrån från gatubelysning etc. Främsta vinsten är givetvis dagtid när man kör i motljus - plockar bort nästan alla reflexer från instrumentbrädan och sidostolpar mycket effektivt och ger som extra bonus en kontrastrik och vacker djupblå himmel med härligt skarpskurna molnformationer :-)
Användarvisningsbild
av Derank
Det är en kamera som är riggat i mitt förnster i hemmet och filmar parkeringen, nattetid reflekterars kameras IR ljus ( el vad det nu är) mot fönsterrutan och man ser en ring av IR dioder som speglas i rutan och man ser att rummet speglas i bilden som spelas in
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
av Leopold
Men bara släck IR-dioderna i kameran? Är ju verkningslösa på längre än några meters avstånd oavsett, du måste fixa tillräcklig belysning på annat sätt tex via utebelysning.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
joel80 skrev: mån 12 nov 2018, 20:44 Ungefär så har jag också tolkat lagen. Enkelt sagt; okej så länge man sitter i bilen själv. Inte okej (tillståndskrävande) om man inte är i/vid bilen då det då räknas som övervakning och inte vanligt filmande (som alltid är lagligt på allmän plats.).
Men risken för åtal måste väl ändå anses som mikroskopisk? Hur skulle det teoretiskt gå till när polis ser att kameran är aktiv?
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 66
Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]