Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Varför inte försöka med 7eller 8 växlade aut-lådor som BMW och Mb har idag, här kan man uppleva en markant skillnad
av Lövet
Det är nog en avtals/konstruktionsfråga. De nuvarande motorerna är byggda för att monteras tillsammans med Aisin-Warners lådor. Då blir det dyrt att konstruera om i efterhand. Men jag kan tycka att Volvo borde ta tillfället i akt när man kommer med helt nya modeller såsom V40.
av chaffis75
Sägs det inte att det skulle komma mindre (3 cylindrar) bensin motor till v40 undra när i sådana fall. Den minsta bensin motorn är ju ganska snabb den också så det känns som det finns plats för en mindre motor. Jämför gärna med diesel alternativen (0-100).

Fredrik
Användarvisningsbild
av hållundan
StringerBell skrev:Men har inte Volvos VD sagt att det kommer bli fyror över hela linjen i framtiden?
Jo, men det är nästa motorfamilj, VEA, som troligtvis inte kommer att ta plats i Y555 (V40).

Gött att den är officiell nu, btw. 8)

Ädit: När det gäller Collin är han ju precis lika korkad som diverse "motorjournalister" som provkör och recenserar motorcyklar och i synnerhet sporthojar. A'la "den här sporthojen har skarp knävinkel och inget centralstöd...". Jag menar, vem köper den nya V40n om man ämnar att köra optimistjollar och bäddsoffor i bagaget? Generellt har ju förövrigt vi svenskar en rätt stor förkärlek till att köra runt med rätt mycket luft (outnyttjat lastutrymme).

Jaja, vi får se vilka försäljningsvolymer den lille rackaren kommer att komma upp i, oavsett Collins ovidkommande gnäll.
Senast redigerad av 1 hållundan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V9097
andreas_lofgren skrev:Det är nog en avtals/konstruktionsfråga. De nuvarande motorerna är byggda för att monteras tillsammans med Aisin-Warners lådor. Då blir det dyrt att konstruera om i efterhand. Men jag kan tycka att Volvo borde ta tillfället i akt när man kommer med helt nya modeller såsom V40.
Jag såg nu att T4 verkar få powershiftlådan som tillval.

Någon som vet nåt mer om bensinfemmorna? Detta kom som en total överaskning för mig. Är de uppdaterade sen sist vi såg dem? Direktinsprutning till exempel.
S60 går tydligen att köpa med femma i USA. Är det den motorn som hittar ner i V40?
av Kluster
V9097 skrev:
andreas_lofgren skrev:Det är nog en avtals/konstruktionsfråga. De nuvarande motorerna är byggda för att monteras tillsammans med Aisin-Warners lådor. Då blir det dyrt att konstruera om i efterhand. Men jag kan tycka att Volvo borde ta tillfället i akt när man kommer med helt nya modeller såsom V40.
Jag såg nu att T4 verkar få powershiftlådan som tillval.

Någon som vet nåt mer om bensinfemmorna? Detta kom som en total överaskning för mig. Är de uppdaterade sen sist vi såg dem? Direktinsprutning till exempel.
S60 går tydligen att köpa med femma i USA. Är det den motorn som hittar ner i V40?
Förutom T4 med PS-lådan, nämns det någonstans att det blir en Geartronic-låda i fortsättningen eller kommer vi kanske se en förändring där?
av Lövet
Än lever hoppet. Men om motorn på nåt sätt är baserad på de gamla femmorna så är jag skeptisk till någon revolution på automatsidan.
Användarvisningsbild
av Theo
Håller helt med de som tycker att RC är en av de sämsta motorjournalisterna vi har i detta land. Expert på allt.
Aftonbladet är den enda större dagstidning som inte har en ekonomireporter. Expressen plockade över en av Dagens Industri bästa journalister Fredrik Sjöshult (har bl.a. fått Per Wendel-priset som årets nyhetsjournalist). Även DN, SVD och GP har duktiga ekonomireportrar. På dessa tidningar skriver motorjournalisterna i huvudsak om produkterna och ekonomireportrarna om företaget. Så inte i Aftonbladet. RC sätter betyg på både Europeiska Investeringsbanken och chassiupphängningen. Han borde nog inte sätta några betyg alls. Kan trösta alla som tycker som jag att RC snart slutar. Han har tagit ut avtalspension och Aftonbladet kommer att få en ny motorredaktör. Förhoppningsvis någon som inte, som RC, lever kvar i det förflutna.

Håller också helt med "hållundan" när han skriver om bäddsoffor och optimistjollar. Med V40 vänder sig inte Volvo till den kundgruppen.
Användarvisningsbild
av laser2
Synd att den inte finns med etanolmotor, ännu iaf...
Det hade kunna bli en bra variant om man kör max 1500 mil per år och inte vill köra diesel.
Motorn finns ju redan till 60- och 70-serien, så så svårt borde det inte vara att erbjuda den även till V40.
Med start-stopp och något mindre och lättare bil borde den inte bli så törstig på etanol heller.
av Gourmand
Det är väl rätt naturligt att nya V40 ej kommer att produceras med etanolmotor. En sådan bil blir osäljbar utanför Sverige och Sverige är en extremt liten marknad. Även i Sverige är efterfrågan på etanolbilar numer extremt låg. Jag tror personligen att nybilsförsäljningen av etanolbilar helt har upphört om något år.
Vad gäller Collin, så kan man hoppas att hans efterträdare visar prov på samma mod och integritet som Collin gjort genom åren. Jag har ryktesvägen hört att Robert Collins egen son är aktuell som skribent. Han jobbar visst redan nu på Aftonbladet. Alltid bra med människor som tänker själva !
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Framvagnsbalk Volvo 240