Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Det är något skumt med detta som jag skulle vilja gå till botten med.

D5:an har 185 hk R:en 300 hk, Båda har samma maxvrid = 400 Nm.

D5:an lämnar 400 Nm mellan 2000-2750 rpm. R:en lämnar 400 Nm mellan 1950 - 5250 rpm!!! R:en har alltså högre maxvrid över ett mycket större område än D5:an!!!!

Enda gången D5:an har en chans mot R:en är om man tex ligger på 6:an i 80km/t för då ligger motorn på 1300 rpm och då har dieseln hunnit börja ladda lite medan R:en inte riktigt hunnit komma igång. Om man har "rätt" växel i så drar R:en ifrån D5:an så man tror D5an står still.

Att då säga att D5:an tar en R:en tycker jag verkar överoptimistiskt.
Sen är det frågan hur mycket hk/Nm dom verklign lämnar. När jag har sett riktiga uppgifter i bänk har D5 alltid visat 195hk+ och 400Nm+. Dom testerna jag har sett med R har varit minst sagt dåliga. Om du har varit på någon Amerikanskt Volvo-forum så finns det tråd efter tråd efter tråd där dom slänger skit på Volvo för att den inte levererar vad den ska.

Det bsr har gjort är ju att mäta en D5 fwd också, R:ens awd gör att motorn förlorar mer kraft.

Gör så att du mailar BSR och frågar istället. Det är dom som har skrivit det på sin hemsida. Inte jag.

Kan du prova för skojs skull att köra 80-120 med din V70? Börja gasa vid 70-75. Provade lite med XC90in igår, tycker att det går riktigt fort! :) (hade D i och gjorde kickdown)

En sak till förresten. Det med vridet på R:en. Det är rent BS av Volvo. Om man har kört en R så är det självklart......den har INTE 400Nm vid 1950rpm. Skulle gissa mer på kanske 3000rpm.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Det är något skumt med detta som jag skulle vilja gå till botten med.

D5:an har 185 hk R:en 300 hk, Båda har samma maxvrid = 400 Nm.

D5:an lämnar 400 Nm mellan 2000-2750 rpm. R:en lämnar 400 Nm mellan 1950 - 5250 rpm!!! R:en har alltså högre maxvrid över ett mycket större område än D5:an!!!!

Enda gången D5:an har en chans mot R:en är om man tex ligger på 6:an i 80km/t för då ligger motorn på 1300 rpm och då har dieseln hunnit börja ladda lite medan R:en inte riktigt hunnit komma igång. Om man har "rätt" växel i så drar R:en ifrån D5:an så man tror D5an står still.

Att då säga att D5:an tar en R:en tycker jag verkar överoptimistiskt.
Sen är det frågan hur mycket hk/Nm dom verklign lämnar. När jag har sett riktiga uppgifter i bänk har D5 alltid visat 195hk+ och 400Nm+. Dom testerna jag har sett med R har varit minst sagt dåliga. Om du har varit på någon Amerikanskt Volvo-forum så finns det tråd efter tråd efter tråd där dom slänger skit på Volvo för att den inte levererar vad den ska.

Det bsr har gjort är ju att mäta en D5 fwd också, R:ens awd gör att motorn förlorar mer kraft.

Gör så att du mailar BSR och frågar istället. Det är dom som har skrivit det på sin hemsida. Inte jag.

Kan du prova för skojs skull att köra 80-120 med din V70? Börja gasa vid 70-75. Provade lite med XC90in igår, tycker att det går riktigt fort! :) (hade D i och gjorde kickdown)

En sak till förresten. Det med vridet på R:en. Det är rent BS av Volvo. Om man har kört en R så är det självklart......den har INTE 400Nm vid 1950rpm. Skulle gissa mer på kanske 3000rpm.....
Oj, Oj, Oj..... Taskigt om Volvo redovisar siffor på sina bilar som ligger så tokfel ifrån sanningen, är det verkligen så illa med Volvo? R:en ska ju ha DUBBELT så stort område med 400 Nm än vad D5:an har och det vill ju inte säga lite. Dessutom ska det ju t.o.m komma tidigare än D5:an.

Är det så fel-specat som du säger borde det ju vara läge att få lämna tillbaka bilen?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Oj, Oj, Oj..... Taskigt om Volvo redovisar siffor på sina bilar som ligger så tokfel ifrån sanningen, är det verkligen så illa med Volvo? R:en ska ju ha DUBBELT så stort område med 400 Nm än vad D5:an har och det vill ju inte säga lite. Dessutom ska det ju t.o.m komma tidigare än D5:an.

Är det så fel-specat som du säger borde det ju vara läge att få lämna tillbaka bilen?
Jepp! Jag gissar på att det är därför dom alltid ligger i underkant vad det gäller effekt numera! Problemet med R:en i USA är att den är känslig för temperatur. Är det 40 grader ute presterar den inte 0-100 på 5.7s osv.

Jag förutsätter att 'problemet' med effekten på R är löst nu.....
av Steff 99
"R" problemen är garanterat lösta...tillverkningen är nerlagd :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:"R" problemen är garanterat lösta...tillverkningen är nerlagd :lol:
Det är ju inte så att alla R-bilar skrotas för att tillverkningen är nerlagd....
av Steff 99
Oj då..vilken missuppfattning.. :oops: trodde bilar som rullade skrotades samtidigt som tillverkningen lades ner. :wink:
av perhall
Steff 99 skrev:Oj då..vilken missuppfattning.. :oops: trodde bilar som rullade skrotades samtidigt som tillverkningen lades ner. :wink:
Det lär ju dröja ett tag eftersom Volvo lever längst och R-modellerna har så bra andrahandsvärde:)

Pratade med en Volvo-handlare häromdagen som bytte in en -03 V70R med 13 000 mil på 230 netto - sisådär 80 tusen mer än en 540iT som var 120 tusen dyrare ny....
av Steff 99
En 545i -03 E60 enligt lista på 13.000 mil lite beroende på utrustning inpris 240´
Utpris hos handlare 290´
Kollade även V70R i bilpriser, utpriset hos handlare var 206´med samma utgångsvärde som för BMW.n
Så visst är andrahandspriset inte så mycket att hurra för för BMW.s dyra modeller...men vi behöver inte fabulera och anse att det är sämre än det är.
Som lite kuriosa så tappade min V70 2,5T från bruttopriset över 50% på tre år och 6500 mil.
Att tro att dyra Volvo har ett bra värde på andrahandsmarknaden då lurar man sig själv, en 05.a V70 2,5 t på 8-10.000 mil köper man för 130-140´med bra utrustning..på auktion.
Det är bara att gå in på "KVD bilauktioner.se" och titta på avslutade auktioner.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är bara att gå in på "KVD bilauktioner.se" och titta på avslutade auktioner.
Tyvärr är inte auktionspriser på något sätt relevant, då bilarna bl.a säljs helt utan garantier..

/Thomas
av klabban
Steff 99 skrev: Det är bara att gå in på "KVD bilauktioner.se" och titta på avslutade auktioner.
Exempelvis kan man inte i efterhand se skicket på bilen eller miltal (rätta mig om jag har fel). Ofta verkar det vara dåligt skötta bilar med många tekniska och kosmetiska brister.

För vår V70 -04 140hk som nu är 4 år och 3 månader och har gått 8500 mil får vi 140.000:- i inbyte. Bilen kostade oss totalt cirka 270.000:-, känns riktigt bra tycker jag. Detta samtidigt som vi fick 10% rabatt på nya V70 II:an så jag tror inte att inbytespriset är subventionerat så att säga. Tveksamt dock om vi får så mycket mer för bilen vid privat försäljning...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Hm. Jämförde med min Chrysler familjebu[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]