Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Själva lamellen kan inte bli sliten och orsaka detta, det är mer som om den "blivit tjockare" och inte släpper ordentligt (vilket är ett osannolikt scenario...). Principen är ju att lamellen kläms mellan tryckplattan och svänghjulet (av fjädrar, i normala fall en tallriksfjäder som också är kopplingshävarm). När man trampar ur, trycker kopplingsgaffeln på urtrampningslagret, som påverkar kopplingshävarmarna och ökar utrymmet mellan tryckplatta och svänghjul, så att lamellen (och växellådans ingående axel) kan rotera fritt eller stå still oberoende av att motorn går. Det som påverkar kopplingsgaffeln är i ditt fall stången från kopplingens slavcylinder. Ska hela mekanismen funka, måste kopplingsgaffeln röra sig tillräckligt mycket, så att lamellen frigörs ordentligt (enligt ovan). Det hela hänger då på att:
1. Kopplingens slavcylinder funkar OK, så att tryckstången rör sig tillräckligt långt
2. Det inte finns för mycket glapp mellan tryckstång och kopplingsgaffel
3. Det inte är för mycket dödgång i kopplingsgaffeln innan den påverkar urtrampningslagret
4. Det inte är något fel på urtrampningslagret eller tallriksfjädern (som alltså också är kopplingshävarmar)

Alternativt är det fel på lamellcentrum och det har kärvat fast på splinesen på växellådans ingående axel. Då kan inte lamellen släppa från tryckplattan (eller svänghjulet). Inte en vanlig händelse, tror jag. Annan möjlighet är att stödlagret i svänghjulet, för växellådans axel, har skurit och då kommer ju axeln att drivas runt även om kopplingen släpper. Det borde låta illa och är inte heller en vanlig företeelse.

Du lär nästan behöva info från en verkstadshandbok om hur mycket saker och ting ska röra sig och hur stora "glapp" eller spel som ska finnas på olika ställen i kopplingsmekanismen, om du ska fixa detta själv. Glöm inte att om tryckstången rör sig för lite, så lär det bli problem och detta kan då bero på dålig huvudcylinder, vilket inte är helt ovanligt...
Mvh
/RID
är den lika i växlarna kall som varm? står den still på tomgång med växel i? jag har varit med om iaf ett liknande fenomen på 2st 850 bilar, dessa bilar hade varit avställda en tid och sedan skulle brukas igen, då va växlarna på det viset, har bara ena bilen kvar, den va lika trög växlad som din verkar vara, nu har jag kört bilen dagligen i ca 2 månader, nu funkar det felfritt för mej, verkar som något kan bli att kärva när dom står still länge, dock kan min vara lite trög när det är -20 ute, men då går ju allt trögt. hoppas att det löser sej med ditt problem. mvh: Ruben.
Har varit tyst här ett tag nu men nu är nytt kopplingskit beställt..men tänkte kolla om det är nått mer som man borde byta när man ändå har lådan nere o byter koppling?

kit:
Koppling
tryckplatta
urtrampningslager

1900:-

Har hört att det ska kosta ca 10.000kr för att lämna in för kopplingsbyte så finns ju en hel del pengar att spara :P

Någon som har koll på hur lång tid det tar ca. att byta koppling samt vilka special verktyg jag ska inhandla jag har läst mig till ca 12h? men är det effektiv arbetstid eller med pauser emellan ? , Ska köpa en haynes så man har lite mer koll på vad som behövs och hur man ska gå tillväga, har bara bytt koppling på en swift -89 innan så det e nog lite som skiljer :P

Men tips och ideer mottages gärna :)
kommer att göra jobbet i mitt kallgarage och hoppas på att utrymmet räcker..

//Danne
av rid54
Låter som om det inte frikopplar riktigt. Det kan vara stödlagret för växellådans axel (sitter i svänghjulet/vevaxeln) eller så är det ett fel i kopplingshydrauliken så att kopplingsarmen (kopplingsgaffeln) inte rör sig tillräckligt. Det förstnämnda kräver att lådan tas ned, men det andra kräver "bara" att du kollar hur mycket kopplingsgaffeln rör sig när du trampar ut. Du behöver hjälp med det, tror jag.
Mvh
/RID
av *pettson*
Stödlagret i vevaxeln kan man direkt strunta i. Det finns inget sådant lager.
Problem med urtrampningslagret brukar kunna ställa till det på många olika sätt däremot.

Tid för urmontering som ovan hemmaskruvare utan att ha läst på. Tja det blir nog 12 timmar effektiv tid det.
Med gott om verktyg av alla typer samt mekvana och tryckluft hamnar vi på 8-10 timmar.
Med gott om verktyg inkl en del bra specialverktyg en lyft, växellådslyft och tryckluft är vi nere på ca 6 timmar.
Ett gott tips är att INTE börja och samtidigt läsa i boken. Läs den istället väl titta och begrunda. Tänk dej arbetet.
Tänk efter vad just DU behöver. För vi har inte alltid samma lösningar på saker och ting.
SEN börjar du.
Tänk på säkerheten först!
Användarvisningsbild
av taxi
Det var inte svårt för mig att dra ut detta jobb till två veckor när det begav sig
:shock:
Men jag var noggrann och vi har en bil till som tur är. Haynes är nog bra, det du inte förstår kan du fråga här.
av Tommty
enda nackdelen för mig,

hade bytt koppling själv direkt om jag hade garage och en annan skitbil. för då kunde man ta sin tid och skruva 2 skruvar när tid fanns. Om jag skulle göra det nu så är det chicken race för bilen ska stå på jobbet efter helgen :#
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Om remmen vill "vandra av" när du v[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]