Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Kan en inkopplad voltmätare göra så att lambdan fungerar sämre? Jag hade voltmätaren inkopplad några dagar (med en 2m lång 1,5mm² kabel) för att kolla den. Den visade ju rätt (0,3 - 0,7V), men kan den störa funktionen? den satt kopplad när jag var och kollade värdena på Bilprovningen och när jag fick felkoderna, men efter jag tog bort voltmätaren (och kablen) och "nollade" har det varit 1-1-1 igen. Har inte kollat värdena igen på Bilprovningen, men visar det inga fel, bör den ju vara Ok, eller? I så fall tog den "en himla massa" bensin dom dagarna jag körde med mätaren i.

Mvh
Lennart
Ingen som har någon ide' om detta? Tankade igår igen. 1,3l/mil, inga felkoder. 1,3 är kanske vad jag kan begära efter 41,000mil. Utan överväxel, AC-n på nästan alltid, kortsträckor enbart och (ibland) tung gasfot. Ska kolla värdera på bilprovningen igen, och sedan "ge mig på" mina "norska" ABS-bromsar (fungerer, fungerer ikke, fungerer,fungerer ikke).

Mvh
Lennart
av Hemulen
Har du en multimeter med lågt inre motstånd kan mätobjektet påverkas,inre motståndet ska kanske vara bortåt 10 megaohm.Bara kika på mätinstrumentets manual där datan om instrumentet finns.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Har du en multimeter med lågt inre motstånd kan mätobjektet påverkas,inre motståndet ska kanske vara bortåt 10 megaohm.Bara kika på mätinstrumentets manual där datan om instrumentet finns.
Om man har kablen inkopplad på lambdasondskablen, utan voltmeter inkopplad, kan det bli fel då med? Hade kablen inkopplad i 14 dagar, ungefär, men voltmetern inkopplad några dagar då och då. Voltmetern är en (inte allt för billig) mätare fråm Elfa (Amprobe PM55A) universal med ett automatväljarläge (4,2kΩ) eller valt läge VDC (833kΩ). Har även ett (billigt 149kr) från Clas Ohlson (analogt med 2kΩ) som jag inte fick att visa mer än några tiondels volt. Så jag måste jag upp till mΩ för att få rätt värde, eller får jag rätt värden på mätaren men styrboxen får fel? Får kolla med elektrikerna på jobbet vad dom har för något. Biltema har en Lambdmätere (32257) med Mätområde: (LEAN-OPTIMAL-RICH). Kanske kan använda den istället.

Mvh
Lennart
av Hemulen
Svårt tro att en sladd som är inkopplad kan påverka,under förutsättning den inte ligger mot gods. Kan du se på ditt mätinstrument att siffrorna pendlar snabbt hela tiden så är det nog inget fel på sonden. Att din överväxel är ur funktion påverkar nog soppaförbrukningen rejält,motorn går ju på högre varv då.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Svårt tro att en sladd som är inkopplad kan påverka,under förutsättning den inte ligger mot gods. Kan du se på ditt mätinstrument att siffrorna pendlar snabbt hela tiden så är det nog inget fel på sonden. Att din överväxel är ur funktion påverkar nog soppaförbrukningen rejält,motorn går ju på högre varv då.
Voltmätaren är som ett flipperspel, mellan 0,3 och 0,7V, så den delen är ok. Men min undran var om det kan visat "rätt" värde till "mig och gett fel värde till styrboxen medan mätaren var kopplad.
Har 6km till jobbet, nästan hälften är 40km resten 80km så överväxeln är inte "högprioriterat". Kör inte så mycket mer än det. Förutom på semestern när vi drar iväg med båten på släp. (1800kg) och då kan jag inte använda överväxeln så mycket ändå. Jag tycker nog ABS-en är viktigare, vintrarna här (Halmstad) är oftast utan snö, men slask och ishalka på morgonen och kvällen istället. Frugan har en Passat 1,8T -04, den kör vi med för övrigt. Får ej dra båten med den, trots E-kort.

Mvh
Lennart
av Hemulen
Kanske enda att få reda på hur det ligger till är att prova igen med multimetern inkopplad. Mätte min egen originalsond,pendlar hela registret 0,1-0,9 med bilen stilla med motorn naturligtvis igång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Kanske enda att få reda på hur det ligger till är att prova igen med multimetern inkopplad. Mätte min egen originalsond,pendlar hela registret 0,1-0,9 med bilen stilla med motorn naturligtvis igång.
Det "känns" som det skulle vara bra, men tankmätaren är snart nere på halv tank igen (12 mil), så det ser inte bra ut. Kanske ska satsa på en beg. orginal sond och katalysator? Han som kollade värdena på Bilbrovningen, sade visserligen att Biltemas "kattar" är av ett "bra märke" men här på sidan säger en del tvärt om. Biltema har ju för 699, 899 och 1599:-, man får väl vad man betalar för. Sedan har jag funderat på att katalysatorn har väl egentligen inget med bränsleförbrukningen att göra, den ska väl bara "bränna bort" resterna som inte blev fullständigt förbrända i motorn. I så fall är det kanske "bättre" och lägga pengar på en "dyrare" lambdasonde istället (ev. begagnad orginal, kanske?), eller är jag helt fel ute? Eftersom bilen är en -88B så är ju max CO-halt 3,5%, och det klarar jag ju med råge. Många funderingar.

Mvh
Lennart
av Pxu
Hmm undrar hur era sonder ser ut? Är det modellen med "gälar" på"känselkroppen" i avgasströmmen så kan man peta isär gälarna och pilla bort "tandsten" som kan bildas där och försämra känseln. Har jag gjort med gott resultat på¨en annan bil, kostar gratis :)
av Hemulen
lennarte skrev:
Hemulen skrev:Kanske enda att få reda på hur det ligger till är att prova igen med multimetern inkopplad. Mätte min egen originalsond,pendlar hela registret 0,1-0,9 med bilen stilla med motorn naturligtvis igång.
Det "känns" som det skulle vara bra, men tankmätaren är snart nere på halv tank igen (12 mil), så det ser inte bra ut. Kanske ska satsa på en beg. orginal sond och katalysator? Han som kollade värdena på Bilbrovningen, sade visserligen att Biltemas "kattar" är av ett "bra märke" men här på sidan säger en del tvärt om. Biltema har ju för 699, 899 och 1599:-, man får väl vad man betalar för. Sedan har jag funderat på att katalysatorn har väl egentligen inget med bränsleförbrukningen att göra, den ska väl bara "bränna bort" resterna som inte blev fullständigt förbrända i motorn. I så fall är det kanske "bättre" och lägga pengar på en "dyrare" lambdasonde istället (ev. begagnad orginal, kanske?), eller är jag helt fel ute? Eftersom bilen är en -88B så är ju max CO-halt 3,5%, och det klarar jag ju med råge. Många funderingar.

Mvh
Lennart
Fixade du det där med vacumproblemet som du skrev om i början av din tråd? Verkar som du kör med pluggad vacum till tryckregulatorn,om så är fallet så är det ju ett fel du har. Katten har inte med soppaförbrukningen att göra. Tomgången ska ligga runt 750varv. Sond kan man köpa från England, ca halva priset eller strax under för original. Verkar ju som din sond funkar,har ju inga felkoder,brukar ju få dom där fet eller mager koder annars.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Fixade du det där med vacumproblemet som du skrev om i början av din tråd? Verkar som du kör med pluggad vacum till tryckregulatorn,om så är fallet så är det ju ett fel du har. Katten har inte med soppaförbrukningen att göra. Tomgången ska ligga runt 750varv. Sond kan man köpa från England, ca halva priset eller strax under för original. Verkar ju som din sond funkar,har ju inga felkoder,brukar ju få dom där fet eller mager koder annars.
Vacumproblemet "i början" var en kombination av att gasspjället hade lossnat, när jag fixat det och justerat in gasspjällskontakten var (hur jag än försökte) tomgången för hög (c:a 1100 - 1300rpm). "hade nere" och kollade tomgångsmotorn och slangarna, helt ok. Det felet visade sig vara en läcka någonstans framför "trevägskopplingen" till vacumtanken i fronten. Det är fortfarande inte fixat, men slangen är pluggad, så tomgången är ok. Att jag "strulade" med BTR-en var att jag körde på etanol (helt okonverterat) två sommrar i rad (bränsleförbrukningen var ju lika "hög" vilket blänsle jag körde på) och då kopplade jag bort vacumslangen till BTR-en för att få en "jämnare" gång vid jämnt gaspådrag (med E85). Den är "inkopplad" hela tiden numera. Har kollat bränsletrycket med manometer och det verkar helt ok (kommer inte ihåg värdena nu, men det står nog i tråden). Tomgången ligger nu på c:a 900rpm (tror det ska vara så på 16V motorn). Det som är kvar att fixa nu, är i så fall att skaffa en annan Lambdasond och eventuellt "ge mig på "spridarna (det är nog en enda sak jag inte har "klabbat" med). Den är fortfarande lite "ryckig" vid körning i jämn fart (typ 80km) och bränsleförbrukningen är fortfarande hög (även om det har sjunkit 2dl under tidens gång). Kollade på en Amerikansk hemsida angående Lambdasonden. c:a 550sek för en Bosch orginal. Kommer tull och moms till förmodar jag, Bör dock hamna under 900sek med frakt och allt, Skruvat tar nästan 1700sek om jag minns rätt. Köper man från England slipper man (tror jag) tull och moms. Har köpt grejer till AC-n där, och kommer inte ihåg att det var något sådant på "räkningen".

Mvh
Lennart
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 24
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]