Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Streamportal skrev:Först tack för alla svar.
Jag har idag skruvat tillbaka allting. Lämnade dock en xtra kabel till signalkabel på solenoiden. När jag försöker starta kommer ingen signal till solenoiden. Startreläet klickar inte och ingen ström kommer dit heller (förutom på matningen). När jag har tändningen på läge 2 och använder kabeln jag satt på signalkontakten så snurrar startmotorn normalt men den startar inte, även startreläet klickar när jag använder kabeln (ant. backström). Men uppenbarligen är det ingen fel på startmotorn utan problemet måste vara elektroniskt. Läsa felkoderna som ni såg tidigare gav en liten antydan. höger baksidofönster är krossat och där går ju Volvo guard slingor. Kan det vara spärrat att starta pga av detta? Den gav ju felkod 63 och det är pga fönstret, jag raderade felkoden och ska kolla igen idag om koden dyker upp igen. Kan det vara så illa att larmspärren har låst startmöjligheten tills rutan är lagad?
Jag är ingen expert på larmet (och inte så mkt annat heller ;-// ) men det verkar ju logiskt att den inte går att starta om larmet är aktiverat. Den ska ju inte gå att starta om den är "stulen"
thunder and lightning skrev:Om det nu är rutan som är boven i dramat så bör väl en ny ruta sättas in eller? Så länge kanske man kan ta en kabelstump mellan polerna på larmkontakten och koppla förbi och därefter nolla felkoden, så larmet tror att rutan är hel alltså.

/Andreas
Min tanke precis men .. ja jo... funderar bara om det behövs ett motstånd däremellan eller om det går med kabelstump. Blir iaf mitt nästa projekt det med rutan och sen kolla/nolla felkoder och prova igen. Tur i oturen att jag inte köpte en ny startmotor och blivit besviken när inget händer. Därför skruvade jag tillbaka allting imorse eftersom det inte är något mekaniskt fel i motorutrymmet.

Äventyret fortsätter. 8)

P.S. jättetacksam för era ideér och förslag! Skriv vad som helst, inga ideer är för dumma. (kanske nån men...) ;-//
rd350 skrev:Fortfarande inte provat enklaste testet?? En kabel direkt från manöverkabeln på starten (den klena med flatstift) håll den sen mot pluspolen OBS!!! FRILÄGE!! Då går du förbi alla felkällor på vägen (på manöversidan).
Nej vet inte riktigt vad du menar, vad är manöverkabeln på starten? Menar du signalkabeln på solenoiden?
ÄNTLIGEN FRAMGÅNG!
Eftersom det påpekades om förbikopplingen igen (jag gissar det syftades på signalkabeln till sol.) så gick jag ut och provade igen. Denna gång med starthjälp och den STARTADE :D . Lät den gå en stund och allting verkade normalt. Backade in den i garaget igen och förstod nog att det inte skulle fungera på nyckeln efter jag stängde av och så var det. Men framgång, det fungerade med direktström till solenoiden vilket är trevligt. Då vet jag nu att motor och växellåda och klimatanl. fungerar.
Motorn gick inte att varva ur märkte jag utan är begränsad till 4000rpm vilket jag kan förstå är en "hjälp mig hem" funktion och är normalt.
Så nu återstår då att få bort denna spärr och få den att starta på nyckel. Ger mig på felkoder och sidoruta i helgen. Tack så här långt.
SA4AQS skrev:man kan ju montera knapp
Det kan man men med 4000rpm när man har 200hk är ju lite fånigt. Har nu rensat fönstret och städat upp och kontakten var ju enkel det ser ut som kontakten till ett 9V batteri precis. Får mig att undra om det har med säkerheten att göra alls eller om det har med antennen och göra. Men nu när jag tänker efter så har den en liten antenn på taket så det kanske inte har med antennen att göra då. Ska koppla ihop de kontakter och kolla felkoder ev. på söndag.
SubMarine skrev:Att den bara varvar 4000rpm är för att du har den i antingen P eller i N. Om du kör med växel i så ska den varva över hela registret.
Låter troligt, min varvar inte heller max i P eller N läge. Finns ju ingen vits att ha högt varv där.
Prova att ta en sväng med den nästa gång så känner du ganska snabbt hur mycket effekt du kan tänkas ha.

Tänkte på starten, du hörde att den klickade i startrelät. Det som sitter i säkringsboxen.
Gör det fortfarande det? Har du mätt direkt vid relät?
Det kanske inte sluter ordentligt fast det kommer styrspänning till den, alt. att det är dålig kontakt mot kablaget.
Får du ingen styrspänning till relät så får du mäta vid tändningslåset, och se så det kommer spänning på rätt stift när du vrider nyckeln till läge 3.

Såvida jag har förstått finns inget som skall hindra startmotorn från att gå när man vrider till läge 3.
Det enda är spärren från automatväxellådan, och den ligger mellan startrelät och startmotorn.
Finns inget annat larm eller skydd som skall hindra såvida det inte är en USA specad bil, för där kan det vara anorlunda.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]