NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Kluster skrev:Ja, det får nog bli ett besök hos Xenonkungen. Parkeringsljuset ser "skitigt" ut om man jämför med xenonljuset så ett vitare ljus vore perfa!

Wendtan, visste hade du bytt nyligen parkeringsljus på en 2.0D MY08? Det var väl inte så svårt?
Nej, inga problem. Ta med hela lyktan in på köksbordet och läs manualen kring bytet om du blir osäker. Jag kan ta någon bild på hur det blev om det finns intresse.
av Kluster
Ja, jättegärna, det vore toppen! Har dock aldrig behövt byta någon lampa på någon av mina tidigare bilar med xenon, behöver man inte koppla loss typ batteriet eller liknande innan urkopplingen? :oops:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om du ska byta xenonlampan så kopplar du bort batteriet, de använder ström på 23000Volt(tror jag det var) när de startas !
av Kluster
~Kalle~ skrev:Om du ska byta xenonlampan så kopplar du bort batteriet, de använder ström på 23000Volt(tror jag det var) när de startas !
Jo men nu är det inte xenon-lampan jag tänkte byta, se tidigare inlägg.

När man kopplar loss själva "strålkastarhuset" med dom två sprintarna så bör det väl sitta nån slags kontakta man måste koppla oss eller?
Användarvisningsbild
av PaNi
FiddeUBC: hur får man silverrails utan att beställa Summon-paketet? Trodde inte det gick att få separat.
Användarvisningsbild
av PaNi
Nu har jag bytt glödlampor mot dioder i positionsljusen fram. Köpte ett par på Mekonomen (artikelnummer HCO-150519) för 50 spänn. Resultatet blev ett kritvitt ljus som matchar xenonlyktorna bra, men jag är ändå inte riktigt nöjd. Men glödlampan så spreds ljuset i hela prismat så det såg ut som ett vertikalt streck i strålkastaren (första bilden). Med dioden är färgen visserligen perfekt, men ljuset sprids inte och det ser mer ut som en lysande punkt än ett streck (andra bilden).

Så här såg det ut från början:
Bild

Och så här med dioden:
Bild

Någon som tror det blir bättre med dyrare dioder med fler ljuspunkter?

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]