Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Jag tycker det luktar kass LH.
Har du kollat stift 20 och 21? Startar pumparna när du kör runt startmotorn?
Användarvisningsbild
av js1
Om du inte hade testkabeln i stift 2 när du rullade igång bilen så är det bara ingång 30 på LH:n som skiljer från vanlig drift och startläge vad jag kan se.

Kolla lite här:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i ... ic-2-4.pdf

Det enda jag kan tänka mig är att LH:n inte "tittar" på ingång 30 när den är i testläget. Frågan är om den ingången var med när du "skruvmejselstartade" tidigare.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät spänning mellan LH stift 9 & jord (tändning på) = batterispänning.
Mät spänning mellan LH stift 30 & jord (kör startmotor) = batterispänning.
av lam
Hejsan !
Nu är det många ideer!(mycket tacksam)

Det spelar ingen roll om "test" sitter i stift 2 eller inte(den startar på "rullen" i båda fallen)
12-11v på LH 30 i läge3 (start) både utan och med test istift 2

Hittade följade beskrivning till en annat bilfabrikat

-"Det beror på hur programvaran i tändstyrdonet är gjord. När motorn börjar gå runt och det kommer pulser från den induktiva givaren (eller kugg-givaren på motorer med två givare) så väntar den först på att referensmärket ska komma förbi (klack för den andra givaren, alternativt en nerslipad kugg). Därefter går det ett varv då styrdonet bara räknar kuggar på svänghjulet. Om det visar sig ha passerat rätt antal kuggar (145 har jag för mig( när referensmärket kommer förbi nästa gång, så börjar det ge tändpulser på varvet efter. Och först då får insprutningsstyrdonet veta att motorn har börjat röra på sig, det får sedan två pulser per varv från tändstyrdonet, först vid den andra pulsen öppnar det spridarna första gången. Alltså: beroende på i vilket läge motorn stannade senast så måste den dras runt 1,5 - 2,5 varv innan den ens har en teoretisk chans att kunna tända".
Användarvisningsbild
av Jocke S.
lam skrev:Hejsan !
Nu är det många ideer!(mycket tacksam)

Det spelar ingen roll om "test" sitter i stift 2 eller inte(den startar på "rullen" i båda fallen)
12-11v på LH 30 i läge3 (start) både utan och med test istift 2

Hittade följade beskrivning till en annat bilfabrikat

-"Det beror på hur programvaran i tändstyrdonet är gjord. När motorn börjar gå runt och det kommer pulser från den induktiva givaren (eller kugg-givaren på motorer med två givare) så väntar den först på att referensmärket ska komma förbi (klack för den andra givaren, alternativt en nerslipad kugg). Därefter går det ett varv då styrdonet bara räknar kuggar på svänghjulet. Om det visar sig ha passerat rätt antal kuggar (145 har jag för mig( när referensmärket kommer förbi nästa gång, så börjar det ge tändpulser på varvet efter. Och först då får insprutningsstyrdonet veta att motorn har börjat röra på sig, det får sedan två pulser per varv från tändstyrdonet, först vid den andra pulsen öppnar det spridarna första gången. Alltså: beroende på i vilket läge motorn stannade senast så måste den dras runt 1,5 - 2,5 varv innan den ens har en teoretisk chans att kunna tända".
Du menar att du försökt få motorn att starta vid första motorvarvet? :wink:
av lam
Qe'
om en citra kan starta på 3 varv måste väl en volvo starta på första :lol:

Har nu mätt upp impulsgivaren(fluke scopemeter) och både stift 1 och 3 ger pulser
På vilket stift skickar EZ klar tecken till LH?

jag har kört test boxen tidigare och fått klar tecken på stift 2(3-3-1) och stift 6( 1-4-1)
(2 tryckningar och kört startmotor)
men jag litar inte på dessa just nu..
Användarvisningsbild
av js1
På 1, 25 och 28 på LH:n bör det hända saker?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
lam skrev:Qe'
om en citra kan starta på 3 varv måste väl en volvo starta på första :lol:

Har nu mätt upp impulsgivaren(fluke scopemeter) och både stift 1 och 3 ger pulser
På vilket stift skickar EZ klar tecken till LH?

jag har kört test boxen tidigare och fått klar tecken på stift 2(3-3-1) och stift 6( 1-4-1)
(2 tryckningar och kört startmotor)
men jag litar inte på dessa just nu..
EZ skickar 7-8 volt från stift 17 till LH stift 1 då man kör på startmotorn.
av lam
Hejsan !
Jo det stämmer,det kommer spänning på LH stift 1

Jag har erhållit detta med ett "fluke scope" ref Jord

LH stift 1: 4,2v rms AC 8hz (5,9v DC)med start motor och stiger sedan till 5,3AC 26hz (7,4v DC) vid drift och frekvensen ökar med ökande varvtaln

LH stift 28: 2,8v rms AC 8hz (4,5v DC)med startmotor, och stiger sedan till 7,4V DC(0v AC) vid drift

Spänningen varierar(med startmotor) mellan olika mätningar beroede på många starter
men detta är någerlunda ett medel

Någon som kan verifiera detta??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
LH stift 1 = 0,7 - 0,75 volt (tändning på)
LH stift 1 = 7 - 8 volt (tomgång, samt då startmotorn snurrar)
LH stift 1 = 30 Hz (tomgång).

LH stift 28 = 0,9 - 0,95 volt (tändning på)
LH stift 28 = 7,5 volt (tomgång)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]