Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
AdrianH skrev:Grålle1 bra skrivit!

Vad jag fann märkligt var hur lätt baken stack iväg vid lite "Häftigare körning" nu på kvällen ensam från "affären". Det var den längsta bredsladde jag har fått, visserligen var jag 100% redo, men det kändes som inga "Säkerhetssystem" hjälpte till, konstigt.
Tack!
Håller med om köregenskaperna... blev också lite förvånad över att den är ganska "lekvillig"! Lite aktiv körning så kommer bakdelen lite grann... men går snyggt in så fort man tvekar med gasen (till tonerna av knattrande ABS/antisladd).... riktigt roligt faktiskt (har också dubb och har inte provat reducerad antisladd).
av Mumsmums
Kan bara hålla med om ovanstående kommentarer om Freemont, har inte kört men åkt Freemont Diesel och det kändes som att förflytta sig 25 år bakåt i tid.

Något som däremot irriterar mig med XC60'n är automatlådan som tvångsmässigt växlar ner till 4:an i farter kring 50 km/h, spelar ingen roll om det rullar på utan belastning och tom i utförsbackar när motorn lätt orkar på en högre växel. Nu blir det ofta ett osnyggt ryck när lådan växlar ner. Jag har en rätt lång 50-sträcka på väg till jobbet och det blir ett ständigt upp- och nerväxlande som tar bort mycket av komforten i dom hastigheterna. Jag menar att en motor med ett vrid på 450 Nm lätt klarar att åka på en högre växel. Körde för någon vecka sedan en ny Audi A6 och det var en helt annan upplevelse, lådan växlade snabbt upp till högre växlar och ligger kvar länge innan den växlar ner.

Skulle vara intressant att höra om ni upplever samma beteende på era lådor.
av AdrianH
TommyP86 skrev:Jag har kört fiat freemont, och den är typ som ett utedass på hjul. Ursäkta om jag trampar dej lite på dina tår, men jag ser mycket om den väldiga freemonten, och de flesta här inne har säkert ingen erfarenhet av såna. Jag kan inte för mitt liv begripa vad du funnit i den, men lyckligtvis är vi alla olika och det är okej.
Du behöver inte ursäkta, finns ju en anledning till varför jag inte har kvar en freemont, haha

Nu har jag ägd båda två en V6a och tillslut dieseln som gjorde att jag sålde den så fort det bara gick, och jag håller med om dieseln, det var det värsta jag har kört i suv form, men så går det när man lyssnar på sin fru, som ville ha en snål och ekonomisk bil,

Som ni kanske har märkt så gemför jag alltid freemonten men jag lägger alltid till V6an,

Skillnaden är Enorm när det gäller dessa två modeller, det Fiat har gjort är att bara stoppa in en "Fiat" diesel i en bil helt och hållet gjord för bensin/V6an.
Resultatet blev en motor som låter mer än den rör på sig, växellådan är tex inte ens rörd, utan det är samma växellåda som ligger i v6an, vilket gör den farlig. Jaa jag kan fortsätta med massa gemförelser.

V6an var iaf en helt ok bil,
Användarvisningsbild
av EjS
AdrianH skrev:Bor ca 30km söder om Gbg så det blir väldigt mycket motorväg och stadskörning, så det är lugnt, men på motorvägen kändes xc70n lite bättre,

Ljudet stör mig inte alls, låter T.o.m trevligt. Denna hela resa började när jag bytte min Fiat Freemont med en amerikansk V6 3.6 280hk till en identisk bil Men med en Italiensk 2.0 170hk diesel, som lät mer än vad den gjorde nytta, Fiat hade inte ens bytt växellåda, så så snabbt man åkte nerför så hade lådan en tendens att växla ner, vilket visade sig vara förödande på vintern.

Åkte nerför en viadukt, vid snö och halt underlag, självklart växlar bilen ner och jag får en riktigt äcklig sladd, som tur va så räddade jag situationen tillslut, Och bilen var tom, förutom mig, hade familjen varit med hade jag nog kört in bilen rakt igenom fönstret in till handlarn och krävt ett återköp.

Det var där vi bestämde oss för att byta ifrån oss freemonten, det var då jag och min fru kom in på Volvo och dess säkerhet.

Hade endast jag fått välja och köpt med hjärtat hade det nog blivit en Chevrolet tahoe 2012 V8 hybrid eller en dodge durango 2016 med en hemi V8. Men ska man vara realistisk så hör inte dessa bilar hit i Sverige, både när det gäller garantier, rostskydd och förbrukning, jaja man kan alltid drömma.
Hej Adrian,

Har det präcis som dig. Hade testad en V60 D4 VEA i augusti och beställde en D5 R-Design med mycket utrustning.

Men kunde inte komma ifrån att den där VEA motor gick som en 5-cyl som sågats över.

Avbeställda Volvon och köpte en 12 år gammal Cadillac CTS 3.2. Förutom ett luftspjäll i air intake som öppnar vid 4500 varv är där ingenting variabelt med den motorn = ingenting som går sönder.

Och efter en S60T5, XC60D5 och XC70 D5 kan jag säga: CTS är den bästa bilen jag nånsinn haft. Jag ser fram emot mina 5 km på jobb varje dag. En helt underbar motor och komfort med en ljud som bara skriker på mer mer mer.

När snön kom tänkte jag - nu är det problem - från awd till rwd - men tänk sig: stabilitrac från 2004 funkar myyyycket bättre än dstc från 2011.

Nästa gång ska jag ha en CTS V modell med 567 Hp eller en Camaro. Redan börjat drömma! Och begagnad kostar dom där bilarne ingenting.

P.S. Country musik låter fantastisk på Bose ljudsystemet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Göte
AdrianH skrev:Bor ca 30km söder om Gbg så det blir väldigt mycket motorväg och stadskörning, så det är lugnt, men på motorvägen kändes xc70n lite bättre,

Ljudet stör mig inte alls, låter T.o.m trevligt. Denna hela resa började när jag bytte min Fiat Freemont med en amerikansk V6 3.6 280hk till en identisk bil Men med en Italiensk 2.0 170hk diesel, som lät mer än vad den gjorde nytta, Fiat hade inte ens bytt växellåda, så så snabbt man åkte nerför så hade lådan en tendens att växla ner, vilket visade sig vara förödande på vintern.

Åkte nerför en viadukt, vid snö och halt underlag, självklart växlar bilen ner och jag får en riktigt äcklig sladd, som tur va så räddade jag situationen tillslut, Och bilen var tom, förutom mig, hade familjen varit med hade jag nog kört in bilen rakt igenom fönstret in till handlarn och krävt ett återköp.

Det var där vi bestämde oss för att byta ifrån oss freemonten, det var då jag och min fru kom in på Volvo och dess säkerhet.

Hade endast jag fått välja och köpt med hjärtat hade det nog blivit en Chevrolet tahoe 2012 V8 hybrid eller en dodge durango 2016 med en hemi V8. Men ska man vara realistisk så hör inte dessa bilar hit i Sverige, både när det gäller garantier, rostskydd och förbrukning, jaja man kan alltid drömma.
Har inte Volvo samma typ av antisladd system som tex BMW där bilen bromsar olika hjul individuellt för att häva en sladd?.?
av ansjo
Mumsmums skrev:Kan bara hålla med om ovanstående kommentarer om Freemont, har inte kört men åkt Freemont Diesel och det kändes som att förflytta sig 25 år bakåt i tid.

Något som däremot irriterar mig med XC60'n är automatlådan som tvångsmässigt växlar ner till 4:an i farter kring 50 km/h, spelar ingen roll om det rullar på utan belastning och tom i utförsbackar när motorn lätt orkar på en högre växel. Nu blir det ofta ett osnyggt ryck när lådan växlar ner. Jag har en rätt lång 50-sträcka på väg till jobbet och det blir ett ständigt upp- och nerväxlande som tar bort mycket av komforten i dom hastigheterna. Jag menar att en motor med ett vrid på 450 Nm lätt klarar att åka på en högre växel. Körde för någon vecka sedan en ny Audi A6 och det var en helt annan upplevelse, lådan växlade snabbt upp till högre växlar och ligger kvar länge innan den växlar ner.

Skulle vara intressant att höra om ni upplever samma beteende på era lådor.
Japp, och det ar den klart största orsaken att jag köpte nya motorn med 8 stegade lådan. Men saknar AWD.... :-O)
av Göte
Men 10 av 12 månader per år så saknar man inte awd, inte skoj att betala ca200kr skatt extra per månad året om för dessa två månader, och dessutom så är ju förbrukningen ca 1-2 dl mer per mil året om..
av KrilleW
Några 200kr extra skatt i månaden kostar det inte. Mellan nya D4 VEA och D4 AWD skiljer det 108kr i månaden om man slår ut det.
Sen verkar det högst oklart om den verkligen drar 0,1-0,2 liter mer på milen. Läser man i förbrukningstråden D4 vea så läser jag några inlägg som tyder på att skillnaden inte är speciellt stor.

Hursom så betalar jag gärna 1300kr mer om året i skatt och någon krona mer per mil för att ha fyrhjulsdrift vid de där tillfällena. Att den gamla D4:an låter trevligare får man på köpet ;)
av Lövet
Skillnaden mellan min gamla D4 och D5 AWD var inte ens en deciliter. VEA i sig verkar vara några centiliter snålare givet samma spec. Säg då att det skiljer 1.5dl per mil då mellan gamla AWD och nya VEA. Det ger 262kr i månaden i extra soppakostnad vid 1500 mil per år.

Audi har numera börjat koppla ur kardanen till fyrhjulsdriften i konstant fart i Q5 bl.a. Det sparade bara 3% soppa.

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]