Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Som jag minns det ska man kunna få det på tex min Blackvue DR600GW-HD och den får i så fall kopplas in på konstant ström. Har inte gjort det då det är olagligt. Jag har dock svårt att se att du skulle bli fälld om du enbart använder en eventuell video i bevisningssyfte och inte lägger upp den på Youtube mm. Minns det som att den ska starta när någon går förbi på kort avstånd samt om något utlöser rörelsesensorn i den.

Har du wi-fi så nära kanske du har möjlighet att rikta en webbkamera från ett fönster istället?
Användarvisningsbild
av joel80
Då kameran går på bilens ström från 12v-uttagen stängs den av när man stänger av bilen.
Att koppla det på ström hela tiden gör att den går hela tiden. (jag har inte förstått det som att man enbart kan få filer sparade om det rör sig) Sen är det som Micce säger olagligt. Då blir tolkningen av kameran mycket mer lik den defenition av övervakningskamera som lagen är skriven. Än så länge är det inte olagligt med den igång när man kör.. Men vid parkering är det absolut det.. Tyvärr...
Fast övervakningslagen, om man inte tolkar den som Datainspektionen, är inte helt tokigt skriven.
Användarvisningsbild
av Derank
Micce1980 skrev:Som jag minns det ska man kunna få det på tex min Blackvue DR600GW-HD och den får i så fall kopplas in på konstant ström. Har inte gjort det då det är olagligt. Jag har dock svårt att se att du skulle bli fälld om du enbart använder en eventuell video i bevisningssyfte och inte lägger upp den på Youtube mm. Minns det som att den ska starta när någon går förbi på kort avstånd samt om något utlöser rörelsesensorn i den.

Har du wi-fi så nära kanske du har möjlighet att rikta en webbkamera från ett fönster istället?
webbkamera från fönstret såklart, varför har jag inte tänkt på det, så får det bli, tack.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Derank skrev:
Micce1980 skrev: Har du wi-fi så nära kanske du har möjlighet att rikta en webbkamera från ett fönster istället?
webbkamera från fönstret såklart, varför har jag inte tänkt på det, så får det bli, tack.
Du kan ju skaffa en dashcam också :mrgreen:

För övrigt. Hittade en för mig ny "Dashcam-kanal" på Youtube :wink: https://www.youtube.com/channel/UCOX6ft ... rqZwtI7uGw
Användarvisningsbild
av Micce1980
Joel80: Jag tror jag fick andningsstillestånd några minuter precis :shock: :wink:

malajo: Finns så mycket att välja mellan, hade jag inte brytt mig om wifi hade jag valt en Blackvue dr3500, sen har jag ju en förkärlek till Blackvue med :) Köpte min dr600gw på Tradera av en känd elektronikfirma som var billigare där än på sin egna hemsida, då i alla fall. Är mycket nöjd med min
Användarvisningsbild
av grillchips
malajo: Allt är relativt. Vad är rimlig summa för dig? 500? 3000? Finns otroligt många olika med olika finesser, min gav jag 3-400 för och är jättenöjd medan flera här på forumet började med den modellen (sök på G1W på eBay) för att senare byta upp sig till de som Micce nämner. Det behöver inte kosta skjortan om man inte vill, men för vissa är priset för en Blackvue småpotatis. ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
grillchips skrev:men för vissa är priset för en Blackvue småpotatis. ;)
Hehe nja inte småpotatis men ibland får man släppa loss lite, inte så att man kommer över en bilkamera på skroten heller direkt :wink:
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 66
Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]