Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

darkien skrev:ampere är belastningen på den kretsen
är alltid 12 volt men berorende på hur stor belastning man har på kretsen så har man olika ampere på säkringarna
Men om spänningen och strömmen går direkt till batteriet så måste det väll vara batteriet som är fulingen i dramat?
nej nu e du ute o cyklar igen :lol: vi backar bandet lite igen du har en ström från batteriet till säkringsboxen på den sidan säkringen har du 12v konstant ström på säkring 15 sen sitter det en säkring på 10 ampere så länge e du me va (B) :wink: på andra sidan säkringen sitter kretsarna för belysningen radio med mera förbrukar nu dessa kretsar mer än 10 ampere dvs du överbelastar säkringen så går säkringen sönder ist för att du ska elda upp elysystemet :-)-)

men en 10 ampere säkring klarar en viss överbelastning med ett par ampere under kortare tid dock är de direkt kortslutning mot jord eller att du belastar systemet med säg 30 ampere så går säkringen i samma sec du stoppar dit den av säkerhetsskäl för att just som ja nämde inte smälta elsystemet till en enda stor kortslutning eller ännu värre en eldsvåda pga överhettning i kablaget

hänger du med i svängarna nu :twisted: nee skämt åsido säkringens storlek bestäms alltså ev lite olika parametrar som tex kretsens omfattning kretsens förbrukning/belastning samt kretsens kabelarea osv osv du bör hajja konceptet lite iaf (D)
Jag kan inte låsa förardörren till 850:n.
Sticker jag in nyckeln så kan jag inte vrida.

Tror du det är kortslutning i centrallåsmotorn?
Kan detta var anledningen att säkring nr 15 går sönder?
darkien skrev:på 93 o framåt har du ett relä (205-206) som styr centrallås samt innerbelysningsfördröjning m.m så de bör finnas även på 92:orna då dom har precis samma säkringsbox som tar ström via säkring 15
Har vart bortrest men vill bara kommentera att c-lås -92 års modell inte har nåt relä som tar spänning från säkring 15.
205/206 relät får spänning från säkring 6.
hur det är på en -93 har jag inte kollat då det inte berör TS bil.
Henke3 skrev:
darkien skrev:på 93 o framåt har du ett relä (205-206) som styr centrallås samt innerbelysningsfördröjning m.m så de bör finnas även på 92:orna då dom har precis samma säkringsbox som tar ström via säkring 15
Har vart bortrest men vill bara kommentera att c-lås -92 års modell inte har nåt relä som tar spänning från säkring 15.
205/206 relät får spänning från säkring 6.
hur det är på en -93 har jag inte kollat då det inte berör TS bil.

205/206 tar sin matarspänning från säkring 6 men tar styrspänning från säkring 15 är möjligt detta vart ombyggt från o med 93 o att 205/206 tar både matarspänning och styrspänning från säkring 6 på 92:orna
Henke3 skrev:OT: Kollade en -93 och det enda till c-lås som tar spänning från säkring 15 är
mottagaren till fjärrstyrningen, den som sitter till höger om handskfacket....
Okej. Men jag har inte fjärrstyrt C-lås.
Har köpt ett universialkitt från kina där fällbar nykelfäste ingår.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]