Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:Det är korrekt att en A5/B5 kan vara olämplig i en motor som inte är ämnad för denna oljetyp.

Välj istället en A3/B4 med lämplig viskositet av en inte alltför skum tillverkare.

Då är man alltid "safe" :D
Eddyme, kanske du missade detta inlägg? Båda jag och Vojje har nu påtalat att det är safe att använda A3/B4, om du är osäker på om motorn klarar A5. Du verkar tro att om motorn ska ha A5 så klarar den inte A3. Men det är åt andra hållet det kan bli problem, om du häller i A5 i en motor som ska ha A3.
av EddyMe
Jackson75 skrev:
Vojje skrev:Det är korrekt att en A5/B5 kan vara olämplig i en motor som inte är ämnad för denna oljetyp.

Välj istället en A3/B4 med lämplig viskositet av en inte alltför skum tillverkare.

Eddyme, kanske du missade detta inlägg? Båda jag och Vojje har nu påtalat att det är safe att använda A3/B4, om du är osäker på om motorn klarar A5. Du verkar tro att om motorn ska ha A5 så klarar den inte A3. Men det är åt andra hållet det kan bli problem, om du häller i A5 i en motor som ska ha A3.

Hej. Klart jag läst alla inlägg. För mig har det blivit lite mer och djupare än bara klassificering.. Har man läst mina inlägg som jag bygger på olika oljeguider samt instruktionsbok så är mycket motsägelsefullt.. Därför ville jag få igång en diskussion.. En till intressant uppgift är att min bil tillverkades v19, 2004 och oljespecen är ACEA A1 alt A3. Redan nästa vecka, dvs v20 så tillkom faceliften och bilen fick modellår 2005 samt att det står klart och tydligt att motor ska ha A5/B5 olja. Detta är för mig ofattbart, speciellt att 2.5T motorn tillkom just 2004. Jag har svårt att tänka mig att Volvo skulle in och pilla i en motor och ändra specen bara för att man ändrar lite på utseendet och ökar serviceintervallen till 3000 mil. Jag skulle bli glad om någon kunde bekräfta eller dementera att man även "byggde om" alla motorer from. v20 2004 för att man skulle höja serviceintervallen till 3000 mil och komma med en facelift. När jag säger byggde om syftar jag på lagerspelen i motor som några här har skrivit är orsaken till krav på A5/B5 olja...

Med andra ord...Jag tror att det sitter exakt samma motor i min bil som byggdes v19 och en annan som byggdes v20 -2004. Att dessa två inte har samma olja specad är för mig konstigt..
Tjitt nu vart det rörigt.

Jag som bara tagit för givet att A5/B5 är en vidare utvecklingen av A3 oljan.

Kan nämna att min 2004 2,5T som är byggd sent 2003 har fått A5/B5 olja på service. Vet dock inte dom tidigaste hur det varit står inte i dom pappren. Men senast hos Bilia vart det A5/B5.

Verkar uppenbart fungera i alla fall för min har rullat en hel del på just A5/B5 olja 0w-30

Se dena text jag hitta. Läs speciellt SISTA RADEN SKA VI TRO PÅ DET ELLER?

http://www.volvoclub.org.uk/pdf/VolvoOi ... 07UKv5.pdf

Just 2004 verkar vara en bryt punkt. Kan det vara så att alla 2,5T gjordes för nya olje klassen och gamla 2,4T ska ha A3 oljan?

http://www.volvoab.hu/Castro_Volvo%20Olajtabla.pdf

Försökt hitta en rejäl guide för dessa olika klasser men inte gjort det.
Hitta den här sidan men vart inte mycket mer klok på den.

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008153
Andis skrev:Just 2004 verkar vara en bryt punkt. Kan det vara så att alla 2,5T gjordes för nya olje klassen och gamla 2,4T ska ha A3 oljan?
Jag är inne på samma spår.. Vore kanon om någon med kunskap kunde kommentera detta.. Måste finnas medlemmar som har bra koll på det där..
EddyMe skrev:Hej!

Har nu lyckats slarva bort instruktionsboken och kan inte se vilken olja jag skall ha i bilen.. Det är en V70 2.5T tillverkad april 2004 och gått 8600 mil. Kollar jag på de olika oljeguiden på webben (statoil, castrol, okq8) så säger de olika, 0W-30 (a5/b5) alt 5W-40.. Detta blir första oljebytet jag gör och enligt serviceboken så har bilia inte specat vilen olja, förrutom att det var castrol och kvantitet. Läste här på forumet att a5/b5 olja kan snarare skada motorn om bilen inte är lämpad att ha den..Kan någon som har liknande bil och årsmodell kolla i sin instruktionsbok vad det står? Någon annan som kan bidra med klarhet?

Vidare undrar jag också om jag skall byta vattenpump?? Ska snart byta kamrem (10 år) och är osäker gällande vattenpumpen.. Bilen har endast gått 8600 mil..På min förra V70 som gått 16000 mil avrådes jag att byta eftersom de i stort sätt "aldrig går sönder."

Tack på förhand..
Jag kör på denna olja i min v70 2,4 140hk de gäller nog din bil med,så har dom bra priser också http://www.oljemagasinet.se/index.php?r ... urer_id=13
av TheFlyhalf
EddyMe skrev:
Jackson75 skrev:

Hej. Klart jag läst alla inlägg. För mig har det blivit lite mer och djupare än bara klassificering.. Har man läst mina inlägg som jag bygger på olika oljeguider samt instruktionsbok så är mycket motsägelsefullt.. Därför ville jag få igång en diskussion.. En till intressant uppgift är att min bil tillverkades v19, 2004 och oljespecen är ACEA A1 alt A3. Redan nästa vecka, dvs v20 så tillkom faceliften och bilen fick modellår 2005 samt att det står klart och tydligt att motor ska ha A5/B5 olja. Detta är för mig ofattbart, speciellt att 2.5T motorn tillkom just 2004. Jag har svårt att tänka mig att Volvo skulle in och pilla i en motor och ändra specen bara för att man ändrar lite på utseendet och ökar serviceintervallen till 3000 mil. Jag skulle bli glad om någon kunde bekräfta eller dementera att man även "byggde om" alla motorer from. v20 2004 för att man skulle höja serviceintervallen till 3000 mil och komma med en facelift. När jag säger byggde om syftar jag på lagerspelen i motor som några här har skrivit är orsaken till krav på A5/B5 olja...

Med andra ord...Jag tror att det sitter exakt samma motor i min bil som byggdes v19 och en annan som byggdes v20 -2004. Att dessa två inte har samma olja specad är för mig konstigt..
Motorn är nog samma bara det att A5/B5 oljan kom ut 2004 och ersätter A1 oljan. ? Förklara väl det hela...
Det var en intressant tråd detta. Jag har också en V70 2.5T av modellår 2004 och den har verkstaden i många år servat med A5: Edge PRO A5 0W/30 och Castrol 0W/30 PRO longtec a5b5.

Nu senaste servicen har de plötsligt bytt till Castrol Magnatec Professional OE 5W/40 (alltså c3)... Och det är precis samma olja som de brukar hälla i min Volvo 240...
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Har funderat på det här ett tag och kommit på ett sätt som man kanske kan få klart för sig om dom ändrat specarna för komponeter i motorn.

Ifall motorn är ombyggd för tunnare olja borde ju lager som vevlager och ramlager ha olika artikel nr om samma artikel nr föreskrivs för båda motorerna altså motorer förre V19 och efter V20 har samma artikel nr på ex ramlagren så borrde det ju betyda att dom har samma lagerspel.

Eller någon med tillgång till lagerspelen kanske kan se om dom är ändrade ?

Lite nyfiken.
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]