Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Brukar själv plocka isär bromsarna ca en gång om året eller ca var 2000 mil.

Rengöra och trycka in kolvarna så dom får bromsvätska på sig för att inte vara för torra för länge trycka in dom brukar bli 2 gånger om året då jag trycker in dom varje gång jag byter mellan sommar och vinterdäck gör man enkelt med en tving samt man kan kolla att klossarna inte fastnat i oken och att belägen ser bra ut.

Vid rengöringen brukar jag även lägga på lite koppar fett på metall ytorna som kommer åt varan och rör sig.

Då behöver man inte hålla på och tvär bromsa eller så bromskivorna håller sig ändå som speglar blanka och fina.

För eller i alla fall så sent som på slutet av 90 talet gjordes det här på vissa bil märken i alla fall varje gång det var service. Men tror det är bort taget för att sänka service priserna man får nog beställa det extra nu mer.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Xuri
Andis skrev:Brukar själv plocka isär bromsarna ca en gång om året eller ca var 2000 mil.

Rengöra och trycka in kolvarna så dom får bromsvätska på sig för att inte vara för torra för länge trycka in dom brukar bli 2 gånger om året då jag trycker in dom varje gång jag byter mellan sommar och vinterdäck gör man enkelt med en tving samt man kan kolla att klossarna inte fastnat i oken och att belägen ser bra ut.

Vid rengöringen brukar jag även lägga på lite koppar fett på metall ytorna som kommer åt varan och rör sig.

Då behöver man inte hålla på och tvär bromsa eller så bromskivorna håller sig ändå som speglar blanka och fina.

För eller i alla fall så sent som på slutet av 90 talet gjordes det här på vissa bil märken i alla fall varje gång det var service. Men tror det är bort taget för att sänka service priserna man får nog beställa det extra nu mer.

Med vänlig hälsning,
Andis
hehe mitt exempel var bara lite på jävelskap. men man ska motionera sina bromsar.

den där stackars bilen fick gå oerhört hårt, varje gång den brukades...
Jag bromsade inte med den för att hålla grejerna fria från rost utan för den alltid gick alldeles för fort :P

på brukisarna nångång då å då smörjer jag glidpinnarna, pumpar ut kolven å smörjer sen trycker jag ihop de igen.
av Andis
Xuri skrev:
Andis skrev:Brukar själv plocka isär bromsarna ca en gång om året eller ca var 2000 mil.

Med vänlig hälsning,
Andis
hehe mitt exempel var bara lite på jävelskap. men man ska motionera sina bromsar.

Jag bromsade inte med den för att hålla grejerna fria från rost utan för den alltid gick alldeles för fort :P

på brukisarna nångång då å då smörjer jag glidpinnarna, pumpar ut kolven å smörjer sen trycker jag ihop de igen.
Ahhh en Schomacher :-D

Ja man vill ju skona bussningarna lite sliter ju i dom när man tvärnitar ;-)
troligen betydligt mer än acceleration gör har ju byt hela framvagnen nu :-)

Men fick tillbaka nybildning känslan i den nu, samt äntligen nöjd med framvagnen inställningen efter att ställt om den själv efter framvagns instälningen som jag inte tycker blir bra efter värdena på datorn dom har på däck firman. (kanske prova en annan maskin) Fick i stort sett bort det där irriterande tagandet vid fullt ratt utslag. Kör med 1,5 mm to in på varje sida nu mät från ytterkant däck. Av någon konstig anledning vill data maskinen ställa det mer för att visa grönt på skärmen men då börjar det irriterande tagandet och nötandes av däcken

Med vänlig hälsning,
Andis
av Xuri
Andis skrev:
Xuri skrev:

Med vänlig hälsning,
Andis

Men fick tillbaka nybildning känslan i den nu, samt äntligen nöjd med framvagnen inställningen efter att ställt om den själv efter framvagns instälningen som jag inte tycker blir bra efter värdena på datorn dom har på däck firman. (kanske prova en annan maskin) Fick i stort sett bort det där irriterande tagandet vid fullt ratt utslag. Kör med 1,5 mm to in på varje sida nu mät från ytterkant däck. Av någon konstig anledning vill data maskinen ställa det mer för att visa grönt på skärmen men då börjar det irriterande tagandet och nötandes av däcken

Med vänlig hälsning,
Andis

hehe Ja med den bilen var man alltid schumacher tyvärr :p

brydde mig inte så mycke om bussningarna på den bilen. i en 940 håller grejerna bättre än på nyare bilar samt att de är ingen väghållning i dom i alla fall :p med nästan nya bussningar i bakvagnen så gick den i alla fall över hela vägen :twisted:
org bussningarna är väl dock inte gjorda för nästan 3 gånger orginal effekten :lol:

Lite nya bussningar på nyare bilar gör stor skillnad :)
du slapp taggandet helt eller ? rätt irriterande fenomen på alla xc bilar faktiskt :(
av Andis
Xuri skrev:
Andis skrev:
Xuri skrev: hehe mitt exempel var bara lite på jävelskap. men man ska motionera sina bromsar.

Med vänlig hälsning,
Andis

hehe Ja med den bilen var man alltid schumacher tyvärr :p

brydde mig inte så mycke om bussningarna på den bilen. i en 940 håller grejerna bättre än på nyare bilar samt att de är ingen väghållning i dom i alla fall :p med nästan nya bussningar i bakvagnen så gick den i alla fall över hela vägen :twisted:
org bussningarna är väl dock inte gjorda för nästan 3 gånger orginal effekten :lol:

Lite nya bussningar på nyare bilar gör stor skillnad :)
du slapp taggandet helt eller ? rätt irriterande fenomen på alla xc bilar faktiskt :(

-------------

Låter som en kul 940 :D vad har hänt med den nu?

Xc70 framvagnen.
Ja det är i princip helt borta, endast på grus med fult utslag kan man känna lite lite hasning.
Men på tor asfalt känner jag inget. Inte ens den där tendensen att det spänner utan den känns helt avslappnad i en rund sväng i en vändzon.
Så otroligt skönt. Bilen känns mycket bättre att körs nu. Mer lät svängd. Samt man lider inte varenda kurva när man känner hur dom nya dyra däcken riktigt pressar av mm av mönstret.

Trodde inte det gick att få Xc70n serien så här bra i framvagnen. Men tänkte måste ju gå. Så prova mig fram mm för mm till jag var nöjd.

Man kan få bort det helt om man 0 ställer så man varken har to in eller out men då är bilen inte skön att köra rakt fram. Samt slår hårt i skarvar. Men då är den i stället helt perfekt vid full sväng.

Men 1,5 mm på båda sidor en total to in på 3 mm vart den perfekt. Går mjukt och fint rakt fram, samt slår inte i skarvar på vägen och inget tagande eller hasande på torr asfalt. Kolla även manuellt vad du har jag brukar göra det med snören spända längst sidorna. Lita inte blint på hjulinstälningsmaskiner har varit med om att det inte blivit bra flera gånger med sån fattar inte varför men så är det. Vet inte om det är svårt att få på dom på fälgarna som gör att det blir konstiga resultat ibland.

Kommer fram över nog alltid ställa framvagnen själv. Har gjort det senaste 10 åren. Men sen ibland har jag provat att låta någon som har maskiner ställa. Men slutat med att jag ställt det själv som jag vill ha det.

Ett till tips när du är närs rätt ställ då med ett blad mått mellan ställ skruven så du får exakt lika mycket på båda sidor för att ratten ska bli helt rak. Brukar själv grov ställa efter framvagnen repration och sen fin ställa med bladmått och snörena på sidorna som markering när snöret ligger mot bakkant däck då mäter du avståndet mellan däcket och snöret framkant.

Med vänlig hälsning,
Andis
Intressant utveckling av tråden. Tar du ett helt varv runt bilen med snöret eller fäster du det i något annat? Jag har lite av de symptom du beskriver på min S60 när jag åker runt i garaget på jobbet. Blir den roligare vid aktiv körning också med din förändring? Som den är nu tycker jag att det liksom tar en stund innan den reagerar på rattutslag. C30:in känns som den har 1:1 i styrutväxling i jämförelse.

/John
av Andis
Bind fast snöret baktil. Dra över bakhjulen på mitten och framåt.
Spän upp så att dom precis snuddar framdäcket i bakkant. Även fram ska du dra det över mitten på däcket. Mätt avståndet mellan framkant och däcket där får du måtet. (Utbuktningen på däcket)

Du får ändra snöret efter varje justering så det åter snuddar bakkanten och så mäta avständet fram.

Liten konst att lära sig men fungerar otroligt bra. Har själv fått det lärt av en mekaniker från utlandet. Som han sa där hade vi inga data maskiner utan gör sånt här manuelt.

Har varit ute och provat lite fulla ratt utslag på morgonen. Är mycket nöjd med den här instälningen.

Får nog säga att alla problem är helt borta nu. Trots snö ingen hasning eller kantande utan bara svänger runt lätt och fint.

Bilen känns sportigare och mer snabb styrd med den här instälningen. Men inga problem med spårande. Utan går rakt och fint rakt fram.

Rekomenderar denna instälning varmt.

Med vänlig hälsning,
Andis
Det behöver ju inte gå stick i stäv med eco-driving heller. Att man bromsar hårt ett par gånger per körning för att se så det funkar gör ju inte så att man inte kan köra resten av resan relativt snålt. Att tvärnita inför varje korsning/rödlyse/avfart känns rätt korkat.

Motorbroms är inte fel det heller när det inte hindrar trafikflödet eller förstör för andra, ibland kan lite framförhållning och motorbromsning snarare få motsatt effekt.. det kan lösa upp en propp lite längre fram rätt effektivt. Kommer man inte fram till köslutet innan det börjar rulla igen håller man ju samtidigt trafiken bakom sig rullande. Sen är det inte alltid det funkar så bra då nån nöt, ofta i en SUV eller Audi av nån anledning, kör om på insidan slänger sig in framför och "motionerar sina bromsar". Suck...

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]