Annders skrev:
Ingen har ifrågasatt att dubben ger bättre fäste på ren is. Det väsentliga är dock om detta bättre fäste, som därtill syns mest när däcken är nya, används till att öka säkerheten eller till något annat. Som det ser ut idag förefaller det alltså försvinna iväg, troligen i form av högre hastigheter.
Fast det problemet är ju helt och hållet förarens, och målar man upp en bild av att dubbfria däck är lika säkra som dubbade så kommer ju dessa människor köra lika fort ändå. Men att inte anpassa hastigheten efter sin egen förmåga och väglag är ju aldrig ett problem man kan beskylla däcken för!
Annders skrev:
Skillnaden är inte riktigt så stor som du insinuerar vid praktisk körning. Men jag kan vända på frågan: Vad är en lämplig vinterhastighet den där kyliga vinterkvällen?
Det är ju en lite krånglig frågeställning eftersom man ska ju såklart anpassa hastigheten efter sin egen förmåga och aktuellt väglag. Det är ju aldrig däckens fel att man kör av vägen, men det betyder ju inte heller att man ska behöva åka i 50km/h på motorvägen bara för att man vet att däcken presterar dåligt i dom väglagen.
Jag har mig veterligen aldrig läst någonstans om att skillnaderna på dubbat/odubbat skulle vara så små att det inte spelar någon roll vilket man väljer.
Annders skrev:
Intressant, men den innehåller felaktigheter. Asfaltens bindmedel (oklart vilket som avses, det finns ett tiotal olika) löses exempelvis INTE upp av salt. Och grundvattentäkter är en negativ aspekt, dock inte av den digniteten som framförs i nämnd artikel,. Nu måste jag dra ut med hunden, han skriker i hallen....
Såg också att artikeln var ganska gammal, så den kan ju vara rent av inaktuell idag. Men min poäng är ju att jag tycker man missar lite av målet när man bara diskuterar miljöaspekterna med dubbdäck och helt och hållet förbiser miljöaspekterna med vägsalt.
Om man nu t ex till slut förbjuder dubbdäck, innebär det att man måste salta mycket mer än vad man gör idag? Vilken inverkan har det på närmiljön?
Kommer det innebära en oförändrad olycksstatistik?
Jag kommer använda dubbdäck tills den dagen då man verkligen kan bevisa att dubbdäcken bara är en miljöbelastning och inte en nödvändig säkerhet.
Vill man verkligen värna om miljön ska man ju sluta köra bil helt och hållet.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until they speak