Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BMW gör ju på ett sätt likadant. 316d har samma motor som 320d men är nedtrimmad och kostar 50 000 mindre, samma sak med 316i och 318i vs 320i.

F ö så märks ju faceliften på e90 2008 en del men inte särskilt mycket. Ett par grannar har faceliftade e90 med vinterhjul från modellen före facelift och man tar ofta de bilarna för VFL-modeller (jag kan BMW:s modellskillnader bra och skulle annars aldrig förväxla...).

PH
Grattis till köp av en riktigt trevlig bil!!
Jag kommer ifrån en sådan närmast (dock med manuell låda) och det är verkligen en bil för personer som gillar att köra aktivt, inte bara åka med.
Nu har jag en Volvo XC60 och den är bra på mycket men jag saknar klippet i motorn på BMWn och känslan av att ratten faktist är sammankopplad med framhjulen.
S/V60 är bra men tyvärr inte i samma liga som BMW 3-serie.
Enjoy och ångra inget om det är körglädje du är ute efter!
Jag som BMW fantast, vill inte alls hålla med att 3-serien och V/S60 inte spelar i samma liga .
Jag är imponerad över Volvos köregenskaper just i förhållande till 3-serien, speciellt när man talat om T6 AWD.(hur kul är en 318 att köra?)
Att BMW:s 3:ans ratt är ihopkopplad med framhjulen tycker jag stämmer bra , t.o.m så att bilen stundtal upplevs nervös och kräver passning.
Jämfört med V/S60 kan 3:an kännas gammal vilket den också är.
Däremot så kommer säkert den nya 3:serien att ta samma kliv uppåt som 5:an tagit.

Däremot så imponerar inte den nya X3:an, den förnyelsen var mindre än vad jag hade förväntat, XC60 känns fortfarande ganska jämnställd
grålle1 skrev:b) Prissättning/kampanjpriser. Jag hävdar fortfarande att jag är tveksam till att inte T4 var med i kampanjen, hade ju inte kostat Volvo något och det enda man kunde tappat är en och annan T3-kund som istället blivit T4-kund. Nu är risken att man tappat några kunder till andra märken istället tror jag (vilket den här tråden också bevisar!). Jag och många med mig skulle valt T4 men tyckte ändå att T3 fick räcka eftersom prisgapet är omotiverat. Men för dem som tycker 150hk blir för klent men att steget till nästa alternativ uppåt blir för stort alternativt tvunget vill ha automat så förstår jag att det känns svårt att välja en T4 (med risk att bli påhoppad av dem som köpt T4!).
Jag är sannolikt en av dom, funderade på en V60 men personligen tyckte jag att T3 var för motorsvag och prisskillnaden till T4 och T5 var alldeles för stort. Istället blev det en VW CC där den endast skiljer 11k mellan 160 och 211hk, betydligt rimligare prisskillnad.
Att ha ett högt listpris och sedan rabattera i princip 99% av alla bilar som säljs som företagsbilar (och det är ju majoriteten) via kampanjer och eller ramavtal är ju rätt dumt för alla får ju betala skatt efter listpriset och inte för det verkliga priset som är lägre.

Borde ju vara bra mycket bättre att ha lägre listpris och skita i alla totalförvillande tidsbegränsade rabbatter hit och dit.... men men ... det går ju knappast.
wanvik skrev:Med 17" runflat sommardäck i kallt väder på spårig motorväg så kräver den helt klart mer passning vid ratten - så fort jag kört av dem så blir det standarddäck.
Det där är väl inte helt enkelt om jag fattat rätt. Alltså, ska man vara helt petig så ska man ju byta ut fjädring och dämpning om man går över till standarddäck. Detta för att kompensera att standarddäck är lättare än RFT-däck. Den ofjädrade vikten är ju en viktig parameter när det kommer till väghållning. Gissar att en Bmw anpassad för RFT-däck kan bli ganska "struttig" med standarddäck?
Det finns enbart fördelar med att byta ut RFT, jag har gjort det själv. Det är inte vikten som är den största skillnaden mot vanliga däck utan hur hård däcksidan är på ett RFT däck. Med din logik skulle en bil bli struttig av att gå mellan sommar och vinterdäck om dessa skiljer sig i vikt. Större än så är inte skillnaden viktmässigt RFT vs icke-RFT.
andreas_lofgren skrev:Det finns enbart fördelar med att byta ut RFT, jag har gjort det själv. Det är inte vikten som är den största skillnaden mot vanliga däck utan hur hård däcksidan är på ett RFT däck. Med din logik skulle en bil bli struttig av att gå mellan sommar och vinterdäck om dessa skiljer sig i vikt. Större än så är inte skillnaden viktmässigt RFT vs icke-RFT.
Enligt tex Bridgestone så väger ett RFT-däck 10-20% mer än motsvarande standarddäck. Så mycket tror jag inte alls det sklijer mellan vanliga vinter o sommardäck.

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]