Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av loci
Arnold skrev:Vad menas med KIR?
KIR: Key Integrated Remote= Nyckel och fjärrkontroll i en enhet, även kallad stilettnyckel
av Wargen023
Köpte en S60 igår och fick endast med en nyckel som ser ut som en hund tuggat på den, ingen fjärrkontroll alls. Gjorde samma upptäkt beträffande originalnycklar som många andra och fick priset 3300 kr för ny nyckel inkl. larmdosa och programmering. Det låter betydligt mer intressant att beställa KIR nycklar från USA för att sedan programmera in dem.

http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-UNCUT ... 92&vxp=mtr

Rätta mig gärna om jag missuppfattat något men denna nyckel är alltså komplett inkl. larmdosans kretskort? Och detta kretskort går att programmera till bilar som har separat larmdosa och nyckel så länge PIN-kod följer med?

Sitter transpondern för tändningslåset (lilla glasstiftet) redan i denna nyckel och kan även det programmeras mot en gammal Volvo? Denna nyckel behöver bara slipas och programmeras enligt beskrivningen men hur kom då torxen in i kalkylen?

Då Volvo själva inte kan beställa denna typ av nyckel till min bil undrar jag om det finns risk att de vägrar att ens försöka programmera in den? Enligt serviceteknikern var stilettnycklar bara att glömma om bilen var äldre än 07 vilket uppenbarligen är felaktigt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Din tekniker verkar inte kunna mkt.
Jag har två KIR nycklar till min 01:a
Klart dom programerar in nyckeln. Det är ju jobb så dom säger inte nej. Jag slipade mina nycklar hos en låssmed för 100 kr.

Du kommer däremot inte kunna få larmet att fungera
av Wargen023
Tack för upplysningen, enda sättet att få larmet att fungera är alltså genom chip av den ursprungliga typen. Köpa en larmdosa för 2000 någonting för att montera isär känns inte lockande så då återstår att hitta larmdosa av den gamla typen med PIN-kod.

Eller slanta 3300 kr och nöja sig med en original nyckel, tur att jag ringde Volvo hos handlaren och fick veta priset och kunde pruta rätt bra med hänsyn till detta. Måste finnas en enorm eftermarknad för den som lyckas hitta en vettigare lösning för dessa nycklar.
av malajo
Funkar det inte på dom äldre bilarna eller hur vet man vad det funkar på?

Jag har en S60 från -01 och blev lite sugen på en sån här nyckel
Användarvisningsbild
av wissel
Wargen023 skrev:Tack för upplysningen, enda sättet att få larmet att fungera är alltså genom chip av den ursprungliga typen. Köpa en larmdosa för 2000 någonting för att montera isär känns inte lockande så då återstår att hitta larmdosa av den gamla typen med PIN-kod.

Eller slanta 3300 kr och nöja sig med en original nyckel, tur att jag ringde Volvo hos handlaren och fick veta priset och kunde pruta rätt bra med hänsyn till detta. Måste finnas en enorm eftermarknad för den som lyckas hitta en vettigare lösning för dessa nycklar.
Sätt din Volvoverkstad på ett rejält prov :)
Be dom att via VIDA aktivera respektive avaktivera Larmet via Nyckeln ( ej Fjärrdosan) :P
av KnotVillage
Har ett tomt nyckelämne om det finns något intresse, ej övre delen på dosan utan bara metallbiten.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]