Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
Har en 93:a med samma problem. Tidigare lös lamdan o senare slocknade allt (instr.brädan) Motorn helt död. Jag funderar på ifall mössen varit i bilen och ställt till det ? Jag har felsökt i flera omgångar, men orkar snart inte mer.
av StoraB
Svänghjulkontakt, båda reläerna uppe till höger, t.stift,kablar säkringar. Kan man koppla förbi , eller en direktkoppling och på det viset komma närmare problemet ? Tack för svaret.
av Ola245
LottaGroning skrev: fre 18 feb 2022, 10:31 Vad har du gjort så här långt i felsökningen ? Vanliga fel är utsliten tändlåskontakt eller oxid i reläer och anslutningar.
Än så länge har jag bara hunnit kolla kablar och slangar till och från pumparna. Är nöjd med hur det ser ut och med elen. Dock hittade jag en svart dosa ovanför tankpumpen, som jag inte riktigt vet vad den gör. Det går in en svart och blå kabel.
av Ola245
StoraB skrev: lör 19 feb 2022, 23:59 Svänghjulkontakt, båda reläerna uppe till höger, t.stift,kablar säkringar. Kan man koppla förbi , eller en direktkoppling och på det viset komma närmare problemet ? Tack för svaret.
Jag hade tänkt att nästa steg i min undersökning är just vevaxeln, tänkte plocka ned hela den och kolla så det ser bra ut! Kan man koppla förbi allt det? eller hur menar du :P
Hehe de sista frågorna var till StoraB som hängde med in på tråden, blev lite rörigt. Sorry :x Inte lyckat med två i samma tråd.
Men Ola245 har du kollat att det inte är stopp i katten eller ljuddämpare ännu ? Du har ju tillgång till en likadan bil eller ? Bara att ta bort säkringen till bensinpumpen på den bil som funkar och sedan tejpa fast en stor soppåse på avgasröret, köra på startmotorn och mäta tiden till full påse. Sedan göra likadant på strulbilen och kolla skillnaden.
StoraB Ta ur stiften och torka dem med gasolbrännare svets eller dyl. Se till att de har rätt elektrodavstånd, och i med dem igen. Provstarta med startgas. Enligt fysikens lagar så krävs det : brännbar materia = startgas, 2 syre, 3 antändning = gnistan. De tre ihop så säger det PANG. Uteblir en av faktorerna = inget PANG. Alltså = svag gnista eller vid fel tidpunkt inget pang ,
uteblivet syre = stopp i avgasröret inget syre sugs in i cyl .= inget pang. Går den igång på startgas så ligger felet på bränslesidan.

Kan vara haldexpumpen som är tät. Ä[…]

Tack så mycket för hjälpen nu f&ou[…]

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]