Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Lite information igen. Har kört på E85 hela vintern och det har fungerat alldeles utmärkt. Inga felkoder sedan jag höjt trycket till 8,5 kg. Förbrukningen har legat på c:a 1,4 - 1,6 l/mil så det är väl acceptabelt. Nu har vi ju inte haft så "sträng" vinter har och motorvärmaren är flitigt använd. Kör dock på bensin nu för huvudpumpen började låta och jag tror att tankpumpen börjar "ge sig". Det låter som huvudpumpen "suger luft" även när trycket är 3 kg nu och tanken är full. Tankpumpen fungerar om man lyssnar i tankröret. Förbrukningen på bensin är inte så exakt för mobilappen har krånglat några gånger sista mätningarna så det är lite uppskattat värde, men runt 1,1 är det nog.

Mvh
Lennart
Ny tankpump inhandlad på Biltema i förmiddags när jag ändå var där och köpte medel för rengöring av kapellet till båten. Lyssnade i tanken i morse innan jag körde och det hördes inget längre. Får se om tiden räcker till detta också i helgen.

Mvh
Lennart
Skulle byta tankpump idag, Skruvade ur luckan över tanken och kom på att jag får skaffa nya slangklamrar innan jag börjar röra där. Lyssnade noga men en skruvmejsel mellan armaturen och tinningen och det verkar som det är tyst i alla fall. Kollade säkring 11 för säkerhets skull. När jag rörde den (hade motorn på tomgång) så tystnade huvudpumpen... Tillbaka och lyssnare på armaturen.... Jodå nu "surrade det där. Alltså var det dålig kontakt på säkring 11 som var felet. Tog ut den (blev ett "himla liv" på huvudpumpen igen) och böjde lite på flatstiften och lite fett på, sedan verkar det funka..... :lol:

Mvh
Lennart
Har fått mail om etanolkonventeringen. skriver svaret här också i fall det finns fler som är intresserade.
Jag har alltså bytt ut BTR-en mot en justerbar BTR från Misab. Jag har denna,
http://www.misab.se/artikel.php?kid=5-8 ... k=&id=1010
Men såg nu att dom "fått in" en som kanske skulle fungera ännu bättre, båda dessa passar direkt i railsen och ersätter alltså original BTR
http://www.misab.se/artikel.php?kid=5-8 ... k=&id=3166
Jag har även en bränsletryck mätare monterad på ledningen till railsen. Ligger nerstoppad vid bromsservon men jag ser den ju när man justerar. Bränslepumpen "044" är en som tål högre tryck (8 bar) mot original (4 bar). Jag har c:a 8 bars tryck. Pumpen i tanken är inte rörd. När jag "ställer in" bränsletrycket så kopplar jag in en voltmätare på Lambdasonden istället för den kabel som går till boxen. Med varm motor ska mätaren inte gå under 0,6V och inte över 0,8V vid fullgaskörning (3-ans växel räcker). Det är "bara" att höja trycket (hg i taget) tills mätaren "stannar kvar på c:a 0,6V (den går ner till 0V om motorn får för lite). När du mäter så här så pendlar inte voltmätaren som den gör när boxen är inkopplad, men du får dra in kabel från Lambdan och från jord i motorn (lyftöglan) så du kan se mätaren när du kör. Jord från motorn måste man ha, annars visar den fel. Sedan verkar det som det är sista sommaren med etanol, sossarna (ivrigt) påhejade av miljömupparna har visst "aviserat" en skattehöjning på E85 med 1,25 kr/l och då är det definitivt inte lönt att "krångla" med det. Jag kör på E85 nu igen efter vinterns körning på bensin och det funkar bra i år också. 10,13kr/l x 1,5l/mil är c:a 15,20 kr/mil mot 14,44 kr/l (98 oktan) x 1,2 l/mil c:a 17.33 kr/mil. Detta är Ingo's pris 2015-05-22

Mvh
Lennart
Kör nu på 100% E85 sedan några veckor igen. Hade problem med oljud i huvudpumpen (den lät högt) tidigare och började att köra på bensin igen. Av en tillfällighet kollade jag säkringarna och när jag rörde säkring 11 (tankpump) så blev huvudpumpen tyst. Tog bort säkringen och det väsnades om huvudpumpen igen. Lite fett och så "knäckte" jag "benen" lite, sedan har jag inte haft problem. Så jag har tankat E85 igen och och höjt trycket efterhand till 8kg igen. Bilen går bra och pumpen hörs nästan inte alls så började att sänka trycket för att se när felkoder kommer tillbaka. Är nu nere på 4 kg och allt fungerar Ok. Körde idag utan Lambdan och testade fullgas mot voltmätaren, men även det fungerade. Alltså om tankpumpen inte fungerar så funkar det att köra bara man har mycket bensin i. Så långt visste jag ju innan, men att det belastade huvudpumpen så mycker visste jag inte. Nu när tankpumpen fungerar nu räcker det med halva trycket. Så tanka i morron så får vi se om felkoderna kommer tillbaka. Kör nästan aldrig under halv tank, därför har det fungerat med bara huvudpumpen.

Mvh
Lennartö
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]