Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
vracing skrev:Får ingen felkod på lamdan heller
Lambdaregleringen fungerar inte förrän efter 1 - 3 km (på min i alla fall) eller en (bra) stund på tomgång. Det ska väl inte skilja på turbon (har inte så stor erfarenhet av turbo). Man kan ju mäta Lambda signalen med en "vanlig" multimeter på den ensamma kabeln under "gummitutten" (bakom höger fjädertorn på 745-an) När du startar motorn ska spänningen "ligga på" c:a 0,5VDC, när den börjar reglera ska de "vandra" mellan 0,1 - 0,9V men du kan inte se det med en vanlig mätare, det går helt enkelt för fort. Har du en digital så är det som en "enarmad bandit" ungefär. Men du ser att det "rör sig". Om motorn får för mycket så borde den visa något lugnare runt 9V och när du släpper gasen ska den gå ner till 0V. Jag drog in kabeln i bilen och kollade medans jag körde. Du har säkert kollat, men kan den inte "dra in" olja från turbon? Fast då skulle det inte inverka på motorgången, bara på färgen på avgaserna.

Mvh
Lennart
av vracing
Ska kolla detta! Brukar vara lite oljigt vid turbon. Samt att tryckrören kan ha lite olja i sig. Vart kan de komma från? Gjort rent vevhus venten som går ner i en slang mellan filter och turbo.
av vracing
Bytte lambda och gick okej en dag. Nu går den lika dåligt igen. Åker nog och köper en vevaxelgivare idag och provar. Hört att om det är hål i katten så kan lambdan mäta fel? Gäller det även om den sitter vid dp'n?
av vracing
Okej, ja den är original. Va bara vad jag hade läst om. Dom kanske helt enkelt menade de. Ska kolla på den idag. Får tacka för ditt tålamod till att hjälpa mig är kvar :D Även om mitt tålamod till bil fan börjar mörkna :wink:
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]