Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

peter7705 skrev:Jag hade nere spjällhuset idag och gjorde rent det . Passade även på att göra rent banjo skruven , det gick bra att låssa den utan att släppa insuget eller servopumpen och generatorn .
Jag gjorde samma jobb nu ikväll med min S60, Efter 16000 mil var det lite gojs i spjället men det var relativt lätt att göra rent.
Köpte 2 kopparringar till banjoskruven och gjorde rent den också, Tog lite t-röd och lät den ligga där ett tag innan jag slängde ner den i ultraljudstvätten. Det var inte speciellt mycket gucka i den och kulan rörde sig fritt men nu vet jag att spjället är rent och att vevhusventilationen funkar som den ska.
Hej!

Är det någon som har en bild eller beskriva var den lilla kula sitter.
Har haft bort mitt insug och banjoskruven men inte upptäck denna kulla. Har kanske ingen?
Gjorde detta innan denna tråd skapades och visste inte om den lilla kulan.
Bilen är en S80 -05 2,5T motor.
12 000 mil och även fått en ny oljefälla.

Lennart
Användarvisningsbild
av Magnus308
lennart lundberg skrev:Hej!

Är det någon som har en bild eller beskriva var den lilla kula sitter.
Har haft bort mitt insug och banjoskruven men inte upptäck denna kulla. Har kanske ingen?
Gjorde detta innan denna tråd skapades och visste inte om den lilla kulan.
Bilen är en S80 -05 2,5T motor.
12 000 mil och även fått en ny oljefälla.

Lennart
Det är inte alla som har banjoskruven med kula, Det beror på vilket motornummer du har.
Jag var inne på Upplandsmotor och kollade detta samtidigt som jag köpte packningarna till skruv och gasspjäll.
av S4mp4
Någon som har koll på material som behövs för att göra jobbet som tråden handlar om?, packningar, brickor etc?
Finns det bilder man kan studera någonstans?, pettson sidan saknas just delen om vevhusvent i cache på nätet, typiskt :)
Användarvisningsbild
av Magnus308
S4mp4 skrev:Någon som har koll på material som behövs för att göra jobbet som tråden handlar om?, packningar, brickor etc?
Finns det bilder man kan studera någonstans?, pettson sidan saknas just delen om vevhusvent i cache på nätet, typiskt :)
Ska du göra rent banjoskruven och gasspjället så behöver du bara packniningen som sitter mellan gasspjäll och insug samt 2st kopparringar som sitter på banjoskruven.
Totalkostnad under 100kr
av Tua
Hej Magnus308!

Missade att du hade svarat på min fundering.
Har kolla motornumret på motorn:
PART. NO (P ) 6901047
SERIAL NO (T) 3699952
B5254T2
Är det något som talar om ifall det ska finnas en backventil eller inte.

Lennart
av S4mp4
Magnus308 skrev:
S4mp4 skrev:Någon som har koll på material som behövs för att göra jobbet som tråden handlar om?, packningar, brickor etc?
Ska du göra rent banjoskruven och gasspjället så behöver du bara packniningen som sitter mellan gasspjäll och insug samt 2st kopparringar som sitter på banjoskruven.
Totalkostnad under 100kr
Toppen! Tack Magnus! :)
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]