- ons 30 jan 2013, 22:00
#723597
Kraften som luftmotståndet påverkar bilen med ökar med kvadraten på hastigheten, om vi bortser från ev. förändringar mellan laminära och turbulenta strömningar och så. Men det kan vi lika gärna göra, för de vet vi inget om ändå.
Kraften som rullmotståndet påverkar bilen med är linjärt med hastigheten. Vid låga hastigheter, i gångfart, är det nästan det enda motstånd som märks. Det är friktion i lager, knådandet av gummidäcken etc.
Sen finns det ett visst effektbehov för hjälpaggregat som generator, kompressor, vattenpump, hydraulpump och vad det nu kan vara. Dessa varierar, då generatorn går tyngre att dra när förbrukningen är större, kompressorn tar mindre när AC:n slår ifrån osv. Bromsar som ligger an kräver sitt och motorn har sin interna friktion.
Grovt kan man säga att friktionen kräver ungefär 10 hk vid 100 km/h. Alltså 20 hk vid 200 km/h och 25 hk vid 250 km/h.
Har vi då en bil med en motor på 225 hk och en toppfart på 250 km/h, kan vi se att luftmotståndet i den farten kräver 200 hk, men i 100 km/h går det bara åt 13 hk. Totalt ca 25 hk för att köra i 100 km/h, 125 för 200 km/h och 225 för 250 km/h.
Siffrorna är inte så långt ifrån vad en 854 Turbo kunde åstadkomma på sin tid, vilket visar att denna enkla matematiska modell är någorlunda i takt med verkligheten. Dagens bilar är oftast större och har därför högre luftmotstånd, då deras frontarea växer mer än ev. förfinad formgivning sänker luftmotståndskoeffcienten. De är också ofta tyngre än förr, så min uppskattning av effektbehovet på grund av rullmotståndet kanske är i underkant.
Men även i detta enkla exempel ser vi att effektbehovet vid 100 km/h, med en medvind på 20 km/h (5,5 m/s, inte speciellt kraftig vind) sjunker från 23 till 17 hk, medans det istället ökar till 33 hk om vi vänder och kör på andra hållet. Att bilen vill ha mer bränsle när motorn utvecklar 33 hk än när effektuttaget är 17 hk är ju knappast förvånande. Sen hur mycket man tillgodogör sig av bränslet vid olika varvtal och pådrag är ytterligare en variabel som jag inte vet mycket om. Men bensinmotorer som går på låg last har ganska stora pumpförluster, på grund av luftspjällen. Dieseln är annorlunda i det avseendet.
Jag tycker i alla fall inte att de variationer som trådskaparen beskriver är förvånande.
Kraften som rullmotståndet påverkar bilen med är linjärt med hastigheten. Vid låga hastigheter, i gångfart, är det nästan det enda motstånd som märks. Det är friktion i lager, knådandet av gummidäcken etc.
Sen finns det ett visst effektbehov för hjälpaggregat som generator, kompressor, vattenpump, hydraulpump och vad det nu kan vara. Dessa varierar, då generatorn går tyngre att dra när förbrukningen är större, kompressorn tar mindre när AC:n slår ifrån osv. Bromsar som ligger an kräver sitt och motorn har sin interna friktion.
Grovt kan man säga att friktionen kräver ungefär 10 hk vid 100 km/h. Alltså 20 hk vid 200 km/h och 25 hk vid 250 km/h.
Har vi då en bil med en motor på 225 hk och en toppfart på 250 km/h, kan vi se att luftmotståndet i den farten kräver 200 hk, men i 100 km/h går det bara åt 13 hk. Totalt ca 25 hk för att köra i 100 km/h, 125 för 200 km/h och 225 för 250 km/h.
Siffrorna är inte så långt ifrån vad en 854 Turbo kunde åstadkomma på sin tid, vilket visar att denna enkla matematiska modell är någorlunda i takt med verkligheten. Dagens bilar är oftast större och har därför högre luftmotstånd, då deras frontarea växer mer än ev. förfinad formgivning sänker luftmotståndskoeffcienten. De är också ofta tyngre än förr, så min uppskattning av effektbehovet på grund av rullmotståndet kanske är i underkant.
Men även i detta enkla exempel ser vi att effektbehovet vid 100 km/h, med en medvind på 20 km/h (5,5 m/s, inte speciellt kraftig vind) sjunker från 23 till 17 hk, medans det istället ökar till 33 hk om vi vänder och kör på andra hållet. Att bilen vill ha mer bränsle när motorn utvecklar 33 hk än när effektuttaget är 17 hk är ju knappast förvånande. Sen hur mycket man tillgodogör sig av bränslet vid olika varvtal och pådrag är ytterligare en variabel som jag inte vet mycket om. Men bensinmotorer som går på låg last har ganska stora pumpförluster, på grund av luftspjällen. Dieseln är annorlunda i det avseendet.
Jag tycker i alla fall inte att de variationer som trådskaparen beskriver är förvånande.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.