Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
wissel skrev:Jag har ett AGM batteri från Biltema, 4 års garanti. 70 Ah. 760 CCA. = 1499:-
Jag har ett litet större AGM ifrån Biltema och är supernöjd.
95Ah och 850 CCA.
Nyttjar mycket hemoröjdgrill och elvärmare till backspeglar och bakruta.
av eddar
SKAL være 14,2 V under drift. (Målt hvor-som-helst på hovedkabel, startmotor, batteri, hovedsikring, etc.)
Under 14,2 vil ikke batteriet vare lenge.
Over 14,2 vil lampene ofte måtte byttes.
av rid54
Hej.
Om volvo föreskriver 14,2 V så är det nog så. Rent batteritekniskt brukar man väl inte ha så höga spänningar på andra batterier än sådana som är för "cyklisk drift", dvs ganska djupa urladdningsperioder och fulladdning däremellan (truckbatterier exvis). vid 14,4 har man gasning och då blir batteriet i längden förstört, rent frånsett att lampor etc inte mår bra. Så: Om Volvo säger 14,2 så gäller väl det, annars är 13,5 - 13,8 faktiskt hel OK för ett bilbatteri under laddning i bilen (med generatorn). Det finns rätt bra artikel på Wikipedia om blybatterier.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av gson81
Jag var ute och kollade batteriet nu ett dygn efter jag satt dit det och nu var det 11,69 v i motorutrummet. Är det lite mindre ström där eller är det något som har dragit ström under natten. ( det var 10 minus ute nu, vet inte om det gör någon skillnad)
av eddar
Den lave temperaturen gjør batteriet svakere.
Vet ikke om du hadde full-ladet batteri.
Det er derfor viktig på vinteren å holde batteriet toppladet til enhver tid.
Om bilen ikke brukes under helgene, så ha en god lader stående på . .
Användarvisningsbild
av Perc
Går det under 12V så är det kasst. :) Och så mycket spänningsfall kan du inte ha om du mäter på pluspolen under huven.
gson81 skrev:Då kanske man ska satsa på något sånt, såg att det fick plats ganska mycket större batteri en original.
Största som fick plats i min -04 bensinare var 100 Ah, alltså samma batteri som till dieseln. Det är samma batterilåda och fästen.
av rid54
Temperaturen påverkar batterispänningen, absolut. Dock låter 11,69 V lite väl lite, så det är kanske så som eddar föreslår, att en laddare under natt/helg vore en bra ide för att "toppa upp" batteriet. Laddningssituationen i en bil vintertid är inte den bästa för batteriet, även om det ju "brukar funka" oftast. Minsta tjuvström eller om batteriet börjar tröttna kan ge problem. Likaså om generatorn laddar dåligt... det är ju inte alltid det är endera helt eller trasigt, den kan ju vara lite svag pga någonting med dioderna och kanske inte orkar hålla batteriet på topp som en fräsch generator.
/RID
av rid54
Hmm.
Om man går till originalfrågan så skulle jag ju helt enkelt låta saken bero. Om du har fler problem än fluktuerande spänning (dålig startförmåga, typ), så är det naturligtvis mer angeläget med en undersökning. Att fastställa batteriets RIKTIGA laddningstillstånd kan egentligen bara göras med en mätning av elektrolytens specifika vikt (med en areometer), men det är inte vanligt att man kommer åt med en sådan i dagens förseglade batterier. Varierande spänning kan ju aldrig uppstå på grund av batteriet, så det fenomenet hänger ihop med generatorn eller någon stor strömförbrukare. Om du verkligen tror att batteriet är dåligt-> byt batteri. Det kan ju ha positiva effekter rent generellt, men är inte en säker metod att ta bort en orolig spänningsnivå.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av gson81
Jag tycker det är så konstigt att jag inte har märkt något innan. Att den bara var död när jag skulle starta den, tycker man borde märka något innan. Och batteriet är "bara" 2,5 år gammalt.
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]