- ons 24 okt 2012, 19:33
Alkolåsets logg kommer dock detektera en "otillåten start" vilket kan avläsas senare med både datum och klockslag.
Just bussar har jag pillat i "några" avseende alkolås, och jädrans va skäll jag fick när jag var "för ordentlig" och faktiskt bröt starten efter service-kretsen bak vilket gjorde att den inte funkade heller....
I lastbilar är det dock lite olika hur det kopplas, jag själv brukar dock gå rakt på start-relät eller styrdonet för att utesluta fjärrstarter när lastbilarna har kran-styrningar, recodrive och liknande som gör just fjärrstart möjlig.
Men inget är idiotsäkert såklart, självklart kan man iaf på några fordon säkerligen koppla starten med en mejsel mellan B+ och tillslag , men då har man sannerligen ansträngt sej för att köra berusad och ska straffas därefter..
hamre skrev:Att tjuvkoppla ett alkolås är egentligen inte så komplicerat, då man normalt bryter tillslaget av starten.Guligan skrev:De flesta bussar/lastbilar har alkolås idag. Jag är rätt övertygad om att på lite sikt så sitter alkolåsen standardmonterade även i personbilar.Det jag har emot alkolås i iaf bussar är att dessa kan startas utan att blåsa i något verktyg genom en knapp i motorutrymmet.
Det är ju bra om nu alkolåset skulle gå sönder men ändå.
Är man full så är det ju bara gå bak och trycka på knappen så startar bussen oavsett hur full man är.
Rätta mig om jag har fel men det är väl antagligen upplagt på samma sätt i lastbilar också?
Nej det måste till något annat som inte kan gå sönder och därav slippa denna knapp.
Alkolåsets logg kommer dock detektera en "otillåten start" vilket kan avläsas senare med både datum och klockslag.
Just bussar har jag pillat i "några" avseende alkolås, och jädrans va skäll jag fick när jag var "för ordentlig" och faktiskt bröt starten efter service-kretsen bak vilket gjorde att den inte funkade heller....
I lastbilar är det dock lite olika hur det kopplas, jag själv brukar dock gå rakt på start-relät eller styrdonet för att utesluta fjärrstarter när lastbilarna har kran-styrningar, recodrive och liknande som gör just fjärrstart möjlig.
Men inget är idiotsäkert såklart, självklart kan man iaf på några fordon säkerligen koppla starten med en mejsel mellan B+ och tillslag , men då har man sannerligen ansträngt sej för att köra berusad och ska straffas därefter..
Skillnaden mellan teori och verklighet
är större i verkligheten än i teorin .
är större i verkligheten än i teorin .