Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HGT
taxi skrev:Men så länge det är minusgrader ute så ska ju kompressorn inte gå, det är ju det som är nackdelen med hela klimatanläggningen vintertid? För det skulle ju onekligen behövas när man släpar in snö och kör iväg..

Kan man tvångsstarta kompressorn eller är man illa tvungen att vänta tills det blir lite varmare?
av Bjornn
HGT skrev:Har ingen felkod på det, den enda som felkoden som fortfarande finns kvar är efter att jag förstörde kupetempsensorn.
Glömde skriva det, jag mätte tempen på min bil inne i kupén med defrostern på fullt ös, jag kom upp i 46 grader och på min fars bil kom tempen upp i 56 grader, bägge var varmkörda.
10 graders skillnad kan ju göra en del när det handlar om att få bort imma?
Min fars bil är en v70 97:a med fungerande ac.

Skall kika på tryckvakterna imorgon och mäta upp, hittade en bra tråd till detta.
Okej, men om det är den enda felkoden som finns kvar så bör det vara det enda problemet.
av Bjornn
HGT skrev:
taxi skrev:Men så länge det är minusgrader ute så ska ju kompressorn inte gå, det är ju det som är nackdelen med hela klimatanläggningen vintertid? För det skulle ju onekligen behövas när man släpar in snö och kör iväg..

Kan man tvångsstarta kompressorn eller är man illa tvungen att vänta tills det blir lite varmare?
Jo man kan tvångsköra den även om det är kallt.
av HGT
Bjornn skrev:
HGT skrev:

Jo man kan tvångsköra den även om det är kallt.

Hur? koppla ström direkt på magnetkopplingen?
av HGT
Har nu bryggat tryckvakten och kompressorn hoppade igång, provade att trycka på ventilen för att se om det fanns någon gas, men det pös ingenting så verkar som att systemet har någon maffig läcka någonstans. Verkar bli provtryckning fram till våren.
Användarvisningsbild
av taxi
Bör tilläggas att man inte ska tvinga igång kompressorn längre än nödvändigt, nån sekund ska väl räcka för felsökningens skull?
Står man stilla på tomgång brukar AC hoppa igång, tror motorvärmen gör det..
Sen undrar jag om en V70 kan ge felkod pga för lite gas eller en dålig tryckvakt? För en 850 kan inte det.
av HGT
taxi skrev:Bör tilläggas att man inte ska tvinga igång kompressorn längre än nödvändigt, nån sekund ska väl räcka för felsökningens skull?
Sen undrar jag om en V70 kan ge felkod pga för lite gas eller en dålig tryckvakt? För en 850 kan inte det.
Precis, man skall inte köra med kompressorn igång utan gas då gasen agera som köldmedel för själva kompressorn. Det var så jag förstörde min första kompressor haha.

v70:n ger inga felkoder på för lite gas eller dålig tryckvakt. Börjar undra vart läckan kan komma ifrån men det får en provtryckning visa, undrar också varför o-ringen vid kompressorn läckte, min spontana tanke är att det är för högt tryck i systemet, om det ens kan vara det?
Användarvisningsbild
av RaptorX
För högt tryck visst beror ju på om nån hemmafyllare vart i farten, så va det på min förra bil.
av HGT
RaptorX skrev:För högt tryck visst beror ju på om nån hemmafyllare vart i farten, så va det på min förra bil.
Jag är inte helt säker på det, det får provtryckningen visa som blir fram till våren!
av Bjornn
taxi skrev:Bör tilläggas att man inte ska tvinga igång kompressorn längre än nödvändigt, nån sekund ska väl räcka för felsökningens skull?
Jepp min V70 hade lagt felkod på tryckvakten.

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]