- fre 26 nov 2010, 17:24
#470209
I det exemplet från Jula står det ju inte ett skvatt om effekten. (Den vågar dom väl inte skriva ut?)
Den lägsta effekt som man brukar se på 230 Volts kupévärmare är 800 Watt. Då värmer dom alltså på det lägsta området, och det är inte alltid det räcker till. En sådan kupévärmare för 230 Volt och inställd på 800 Watt drar ungefär 3,5 Ampere. Skulle du köra ett motsvarande 800 Watt element på 12 Volt, så drar det 66,666... Ampere. Jag lovar dig, du behöver egentligen inget element. Kablarna kommer att bli glödheta av 66 Ampere!
Vi vänder på räkneexemplen. Antag att vi har en kupévärmare på 12 Volt som drar 3,5 Ampere, förutom vad fläkten drar, men det kan vi bortse ifrån här. Då har den en effekt på 42 Watt. En strålkastarlampa på utsidan av bilen är på minst 60 Watt. Det skulle alltså ge mer värme att tända en sådan lampa inne i hytten. Frågan är hur mycket varmare det blir av det?
Ser du något system i det här? Du behöver ett värmeelement på minst 1000 Watt för att det skall vara någon mening med det. I just den aktuella lastbilen Volvo FM, finns det många, många liter vatten som ligger på 80 - 90° varmt när man har kört motorn en stund. Utnyttja det i stället, det finns där tillgängligt. Bara att pumpa fram det till det ordinarie kupé- och defrosterelementet i hytten. Där sitter också bilens ordinarie fläkt för det systemet. Låt den blåsa ut värmen i kupén.
Eller om man vill investera dom flera tiotusenlapparna det kostar, montera en bränsledriven värmare, Ebersprächer, Vebasto m.fl. Då kan man värma upp motorn också, om man vill det.
Förmodligen är denna kupévärmare från Jula "ett rent skämt" i fråga om effekt. Visst, man kan köpa billigt skräp, men det är bättre och billigare i längden att köpa rätt prylar från början.
I första inlägget ville frågeställaren även sätta i en större säkring på eluttaget. Säkringen sitter ju inte där för skoj skull eller för att tvinga användaren att spara på energi. Den sitter där som en säkerhetsdetalj, för att begränsa effektuttaget just där. Tar man ut mer effekt än vad elkretsen är dimensionerad och avsäkrad för, riskerar man ju att ställa till en eldsvåda. Och det vill vi ju undvika. Eller hur?
Och en svarare i tråden, Severin, berättade ju om brända eluttag av enbart en kaffebryggare. Det var ju väl att brännskadorna bara stannade vid eluttaget.
Den lägsta effekt som man brukar se på 230 Volts kupévärmare är 800 Watt. Då värmer dom alltså på det lägsta området, och det är inte alltid det räcker till. En sådan kupévärmare för 230 Volt och inställd på 800 Watt drar ungefär 3,5 Ampere. Skulle du köra ett motsvarande 800 Watt element på 12 Volt, så drar det 66,666... Ampere. Jag lovar dig, du behöver egentligen inget element. Kablarna kommer att bli glödheta av 66 Ampere!
Vi vänder på räkneexemplen. Antag att vi har en kupévärmare på 12 Volt som drar 3,5 Ampere, förutom vad fläkten drar, men det kan vi bortse ifrån här. Då har den en effekt på 42 Watt. En strålkastarlampa på utsidan av bilen är på minst 60 Watt. Det skulle alltså ge mer värme att tända en sådan lampa inne i hytten. Frågan är hur mycket varmare det blir av det?
Ser du något system i det här? Du behöver ett värmeelement på minst 1000 Watt för att det skall vara någon mening med det. I just den aktuella lastbilen Volvo FM, finns det många, många liter vatten som ligger på 80 - 90° varmt när man har kört motorn en stund. Utnyttja det i stället, det finns där tillgängligt. Bara att pumpa fram det till det ordinarie kupé- och defrosterelementet i hytten. Där sitter också bilens ordinarie fläkt för det systemet. Låt den blåsa ut värmen i kupén.
Eller om man vill investera dom flera tiotusenlapparna det kostar, montera en bränsledriven värmare, Ebersprächer, Vebasto m.fl. Då kan man värma upp motorn också, om man vill det.
Förmodligen är denna kupévärmare från Jula "ett rent skämt" i fråga om effekt. Visst, man kan köpa billigt skräp, men det är bättre och billigare i längden att köpa rätt prylar från början.
I första inlägget ville frågeställaren även sätta i en större säkring på eluttaget. Säkringen sitter ju inte där för skoj skull eller för att tvinga användaren att spara på energi. Den sitter där som en säkerhetsdetalj, för att begränsa effektuttaget just där. Tar man ut mer effekt än vad elkretsen är dimensionerad och avsäkrad för, riskerar man ju att ställa till en eldsvåda. Och det vill vi ju undvika. Eller hur?
Och en svarare i tråden, Severin, berättade ju om brända eluttag av enbart en kaffebryggare. Det var ju väl att brännskadorna bara stannade vid eluttaget.