baljbalj skrev:Kul tråd!
Själv har jag en V70 T5 -05 dvs 260hp. Hade en A3 TsQ -01 innan med en bra mycket mindre motor dock (180hp), den fick man inte ens att tjuta om däcken. Tycker inte man kan jämföra 4WD och 2WD bilar. Blev så besviken första gången jag kört T5:an "lite inspirerat".
T5:an känns verkligen som dom tryckt in en för stor motor, jäkligt lurigt att komma iväg snabbt vid rödljus och vid omkörning vid lägre hastigheter på "korrekt växel" tappar man nästan ratten och bilen ringlar sig som en ål på vägen. Har man typ dubbdäck och det är annat än torr asfalt är det inga problem att hamna i hjulspinn vid omkörningar och dylikt.
MEN!!! det är en grym långfärdsbil som inte verkar dra mer bensin än någon av de andra V70 2WD bensinarna (140-210hp) och man kan verkligen köra om som man vill, har aldrig upplevt känslan av "KOM IGEN NU" när jag kört om med denna som man annars brukar känna när mötet kommer närmare och närmare. Snarare är det känslan ojdå där gick det visst i 160km/h får nog släppa på gasen trots att jag ligger jämsides...
Jag tror en R, chippad eller inte, är en otroligt mycket roligare och behagligare bil. Men det är klart 1dl/mil mer och dyrare försäkring får man ta med i kalkylen.
Sen förstår man ju varför det inte finns en T5 AWD för då hade den troligtvis konkurrerat ut R:en.
Kan man köpa en 2,5T AWD och chippa den istället som ett alternativ till dessa bilar?
En nackdel med R:en är att pga av de små volymerna den säljs lär de specifika delarna som bara används i den inte ha validerats speciellt mycket i motor och fältprover utan är mer en skrivbords/riggprodukt. Så en varning för barnsjukdomar och/eller slitageproblem som inte mekanikerna är så vana vid att felsöka och åtgärda.
Fast å andra sidan chippar man är det helt ovaliderat och gjort av folk som inte ens kan/förstår den specifika motorns alla egenheter och styrkor/svagheter så det är verkligen ett höftskott som kan sluta hur som helst... Skulle aldrig chippa en bil nyare är 5år eller vid närmare eftertanke aldrig en bil som är något annat än en entusiastbil.
Många intressanta tankar.
Jag kör själv en 2,4T med optimering av mjukvara, avgas och luftfilter. Den bör väl lämna någonstans kring 250hk. Fördelen med chippade 2,4T och kanske framförallt de nyare 2,5T är att dom levererar kraften på ett klart annorlunda sätt än T5 och R:en. Dom upplevs som betydligt mer civiliserad med rätt mjukvara. Kraften kommer mjukare och på lägre varv trots att dom kan bita ifrån rejält när det behövs. I nitt fall så är bränsleekonomin okcså klart godkänd, jag är nu nere i en blandad förbrukning på ca.0,9l/m vilket är ca.10% mindre än min 170hk 850GLT.
Jag har haft förmånen att köra en R med en lite annorlunda motorsetup, där man optimerat för mer vrid i lägre mellanregistret och även följt upp med en bättre intercooler. Just intercoolern är en av R:ens svaga punkter, den räcker inte till riktigt, så det gjorde rätt stor skillnad. I min bok så var det den bästa Volvosnurra jag kört och jag skulle gladligen köra en likadan själv om ekonomin och frugan tillåtit. Effektmässigt så lär det ha varit 320hkr och 470Nm, så ganska när original.
Tyvärr så fokuserades på den bilen R:ens andra svaga punkt (om man är gasglad), nämligen att kopplingen är en aning för klen redan på en originalbil. Och eftersom du knappast avlastar kopplingen med hjulsspinn som i en FWD så tar kopplingen stryk. Då det slet duktigt på den bilen så byttes till en tuffare koppling, men den blev lite för "racingaktig" för min smak.
Optimering (chippning) är inget att vara rädd för IMO, men man bör välja en betrodd firma som vet vad dom gör... inget "billigast-på-blocket" om man är rädd om grejorna.. Sedan skall man ju komma ihåg att man inte köpt en racerbil bara för att man chippat, det går alldeles utmärkt att köra slut på grejorna i originalutförande, och det håller inte bättre om man använder all extra kraft hela tiden..
Vad det gäller R:ens komplexitet och utprovande så behöver man knappast oroa sig, den är väl bepövad..det är absolut ingen skrivbordsprodukt..
Om man sedan skall äga en R beror ju på vad man värdesätter, en R är som regel fullmatad, och har en hel del grejor som gör den unik så att jämföra den med t.ex en vanlig T5 är lite orättvist. Jag tycker man skall se en R som något liknande BMW M:serie, AMG eller Audis S modeller, det är inte längre en ren standardbil som man värderar på samma sätt som en vanlig familjebil att åka och handla i. Dom kommer att vara en aning dyrare att hålla igång och kanske lite mindre stryktåliga på vissa områden än standardversionerna, men ganska roliga för den som accepterar det..
/Thomas