Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
camaro69 skrev:Ni självutnämnda experter........
klart som fan att R har 3 lägen: Comfort, Sport, Advanced.

Läs igen! :wink:

"Trist att bara R:en har advanced-läget..."
Användarvisningsbild
av Funk
Vad det gäller Advanceläget så är chassiesättningen på R:en mycket hårdare än den på S80, det är nästan så plomberna skakar ur på dåligt underlag..

Anledningen till att en (lätt trimmad) T5 kan vara raskare än en R trots ungefär samma effekt är att drivlineförlusterna i R:en är större p.g.a 4-hjuldriften, och att R:en är något tyngre. Det gäller bara tills det börjar svänga lite, då R:en är betydligt stabilare under acc.
R:en bjuder dessutom på förstklassig underhållning på t.ex lätt fuktigt underlag med avstängd DSTC, även om det frestar hårt på delarna.

Om det är värt de extra pengarna skall jag låta vara osagt, men en fördömt trevlig bil är det allt...

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
XC90_Executive skrev:
camaro69 skrev:Ni självutnämnda experter........
klart som fan att R har 3 lägen: Comfort, Sport, Advanced.
Läs igen! :wink:
"Trist att bara R:en har advanced-läget..."
Läste igen, och får väl erkänna att jag måste varit lite trött. :oops:

Men Funk har levererat ett korrekt svar.

Men "snålvargarna" får väl köra skiten ur sina T5:or, så åker vi andra ståndsmässigt i R. :wink:
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
XC90_Executive skrev:
PhotoJoe skrev:Jag har egen erfarenhet av en BSR-chippad S60 T5 (MY02) som med lätthet körde ifrån en S60R (MY03). Nuvarande V70 T5 (MY07) ska chippas i sommar, den har FOUR-C och ska testas mot en V70R. Trist att bara R:en har advanced-läget på FOUR-C. Nån som vet varför? Är det pga av motorstyrningen?
Jag har Advanced på S80:in.
Men på V70N för några år sedan var det nog mer tänkt att ge bättre komfort och helt enkelt förfina chassit lite....
Har du en S80 MY08 då, med tre knappar till vänster om varningsblinkersen? Jag har en knapp nere på panelen under stereon.
Har läst på lite mer kring FOUR-C och dess lägen. Advanced-läget är främst till för att se till att alla hjulen har kontakt med backen hela tiden och den jobbar väldigt bra för att lösa den uppgiften. Det andra är att motorn blir rappare och har man automat blir växlingarna snabbare.

Jag tycker min är stenhård i Sport-läget och även teknikerna på Volvo tycker den är väldigt hård, jämfört då med Comfort-läget.
Man märker det tydligast när man åker över farthinder, i Comfort-läget är det som att åka Citroën, haha, mjukt som attan.

Rent ekonomiskt borde en V70R vara en bättre affär med tanke på andrahandsvärdet, men jag skulle ha väldigt svårt att lägga 250 000kr på en bil som rullat 12 000mil. Jag kanske är bortskämd, eftersom jag hittade min T5:a (MY07) för 220 000kr och som rullat 2150 mil, fullsmetad med all tänkbar utrustning: FOUR-C, RTI, BLIS, ABL (Xenon), PDC, elstol, Taklucka, delbart drag, softläder, vinge, kromade 17-tummare, tygmattor, HU-850, electric silver. Första servicestämpeln i boken är från Volvo PV i Torslanda. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Funk skrev:Vad det gäller Advanceläget så är chassiesättningen på R:en mycket hårdare än den på S80, det är nästan så plomberna skakar ur på dåligt underlag..
Absolut! Jag har kört mycket R awd och man blir lika förvånad varje gång! Det år hårt på S80 och STENHÅRT på t.ex S60 R. S80 är ju mer en lyxbil än banbil! :wink:
PhotoJoe skrev:Har du en S80 MY08 då, med tre knappar till vänster om varningsblinkersen?
Nej, knapparna sitter på mittkonsollen framför växelspaken. En knapp för varje...

En till skillnad mot R awd är att motorstyrningen inte ändras på t.ex S80 V8 awd. Det är bara chassit som ändras!
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
XC90_Executive skrev:
Funk skrev:Vad det gäller Advanceläget så är chassiesättningen på R:en mycket hårdare än den på S80, det är nästan så plomberna skakar ur på dåligt underlag..
Absolut! Jag har kört mycket R awd och man blir lika förvånad varje gång! Det år hårt på S80 och STENHÅRT på t.ex S60 R. S80 är ju mer en lyxbil än banbil! :wink:
PhotoJoe skrev:Har du en S80 MY08 då, med tre knappar till vänster om varningsblinkersen?
Nej, knapparna sitter på mittkonsollen framför växelspaken. En knapp för varje...

En till skillnad mot R awd är att motorstyrningen inte ändras på t.ex S80 V8 awd. Det är bara chassit som ändras!
OK, då har de bara adderat Advanced då till FOUR-C på icke-R. Kul! Hade varit kul att haft en "Race"-knapp efter Sport så man fick lite rappare gaspådrag och lite mer tryck i snurran istället för 0,8 som det är original.

Kanske lite OT, men...vad är det som skiljer på en S40 T5 som är trimmad till 310hk och en V70 T5 på 318hk. Jag förstår inte hur S40:n kan vara snabbare. Här har vi ju ingen AWD som stjäl kraft så som på R:en. Se här: http://www.garaget.org/video/1jrst7o8hasn
Användarvisningsbild
av camaro69
Nu har väl tråden spårat ur.

Trådskaparen var intresserad av V70 T5 vs V70 R, inte S60 eller S80.
Användarvisningsbild
av greeeken
Som sagt vikten spelar stor roll glöm inte det.
Som sagt innan det skiljer inte mkt i att äga en R mo en T5.

När man nu pratar om trimning. Man lägger ju ändå ut dom pengarna så varför inte lägga det på en R.
av baljbalj
Kul tråd!

Själv har jag en V70 T5 -05 dvs 260hp. Hade en A3 TsQ -01 innan med en bra mycket mindre motor dock (180hp), den fick man inte ens att tjuta om däcken. Tycker inte man kan jämföra 4WD och 2WD bilar. Blev så besviken första gången jag kört T5:an "lite inspirerat".

T5:an känns verkligen som dom tryckt in en för stor motor, jäkligt lurigt att komma iväg snabbt vid rödljus och vid omkörning vid lägre hastigheter på "korrekt växel" tappar man nästan ratten och bilen ringlar sig som en ål på vägen. Har man typ dubbdäck och det är annat än torr asfalt är det inga problem att hamna i hjulspinn vid omkörningar och dylikt.

MEN!!! det är en grym långfärdsbil som inte verkar dra mer bensin än någon av de andra V70 2WD bensinarna (140-210hp) och man kan verkligen köra om som man vill, har aldrig upplevt känslan av "KOM IGEN NU" när jag kört om med denna som man annars brukar känna när mötet kommer närmare och närmare. Snarare är det känslan ojdå där gick det visst i 160km/h får nog släppa på gasen trots att jag ligger jämsides...

Jag tror en R, chippad eller inte, är en otroligt mycket roligare och behagligare bil. Men det är klart 1dl/mil mer och dyrare försäkring får man ta med i kalkylen.

Sen förstår man ju varför det inte finns en T5 AWD för då hade den troligtvis konkurrerat ut R:en.

Kan man köpa en 2,5T AWD och chippa den istället som ett alternativ till dessa bilar?

En nackdel med R:en är att pga av de små volymerna den säljs lär de specifika delarna som bara används i den inte ha validerats speciellt mycket i motor och fältprover utan är mer en skrivbords/riggprodukt. Så en varning för barnsjukdomar och/eller slitageproblem som inte mekanikerna är så vana vid att felsöka och åtgärda.

Fast å andra sidan chippar man är det helt ovaliderat och gjort av folk som inte ens kan/förstår den specifika motorns alla egenheter och styrkor/svagheter så det är verkligen ett höftskott som kan sluta hur som helst... Skulle aldrig chippa en bil nyare är 5år eller vid närmare eftertanke aldrig en bil som är något annat än en entusiastbil.
Användarvisningsbild
av Funk
baljbalj skrev:Kul tråd!

Själv har jag en V70 T5 -05 dvs 260hp. Hade en A3 TsQ -01 innan med en bra mycket mindre motor dock (180hp), den fick man inte ens att tjuta om däcken. Tycker inte man kan jämföra 4WD och 2WD bilar. Blev så besviken första gången jag kört T5:an "lite inspirerat".

T5:an känns verkligen som dom tryckt in en för stor motor, jäkligt lurigt att komma iväg snabbt vid rödljus och vid omkörning vid lägre hastigheter på "korrekt växel" tappar man nästan ratten och bilen ringlar sig som en ål på vägen. Har man typ dubbdäck och det är annat än torr asfalt är det inga problem att hamna i hjulspinn vid omkörningar och dylikt.

MEN!!! det är en grym långfärdsbil som inte verkar dra mer bensin än någon av de andra V70 2WD bensinarna (140-210hp) och man kan verkligen köra om som man vill, har aldrig upplevt känslan av "KOM IGEN NU" när jag kört om med denna som man annars brukar känna när mötet kommer närmare och närmare. Snarare är det känslan ojdå där gick det visst i 160km/h får nog släppa på gasen trots att jag ligger jämsides...

Jag tror en R, chippad eller inte, är en otroligt mycket roligare och behagligare bil. Men det är klart 1dl/mil mer och dyrare försäkring får man ta med i kalkylen.

Sen förstår man ju varför det inte finns en T5 AWD för då hade den troligtvis konkurrerat ut R:en.

Kan man köpa en 2,5T AWD och chippa den istället som ett alternativ till dessa bilar?

En nackdel med R:en är att pga av de små volymerna den säljs lär de specifika delarna som bara används i den inte ha validerats speciellt mycket i motor och fältprover utan är mer en skrivbords/riggprodukt. Så en varning för barnsjukdomar och/eller slitageproblem som inte mekanikerna är så vana vid att felsöka och åtgärda.

Fast å andra sidan chippar man är det helt ovaliderat och gjort av folk som inte ens kan/förstår den specifika motorns alla egenheter och styrkor/svagheter så det är verkligen ett höftskott som kan sluta hur som helst... Skulle aldrig chippa en bil nyare är 5år eller vid närmare eftertanke aldrig en bil som är något annat än en entusiastbil.
Många intressanta tankar.

Jag kör själv en 2,4T med optimering av mjukvara, avgas och luftfilter. Den bör väl lämna någonstans kring 250hk. Fördelen med chippade 2,4T och kanske framförallt de nyare 2,5T är att dom levererar kraften på ett klart annorlunda sätt än T5 och R:en. Dom upplevs som betydligt mer civiliserad med rätt mjukvara. Kraften kommer mjukare och på lägre varv trots att dom kan bita ifrån rejält när det behövs. I nitt fall så är bränsleekonomin okcså klart godkänd, jag är nu nere i en blandad förbrukning på ca.0,9l/m vilket är ca.10% mindre än min 170hk 850GLT.

Jag har haft förmånen att köra en R med en lite annorlunda motorsetup, där man optimerat för mer vrid i lägre mellanregistret och även följt upp med en bättre intercooler. Just intercoolern är en av R:ens svaga punkter, den räcker inte till riktigt, så det gjorde rätt stor skillnad. I min bok så var det den bästa Volvosnurra jag kört och jag skulle gladligen köra en likadan själv om ekonomin och frugan tillåtit. Effektmässigt så lär det ha varit 320hkr och 470Nm, så ganska när original.
Tyvärr så fokuserades på den bilen R:ens andra svaga punkt (om man är gasglad), nämligen att kopplingen är en aning för klen redan på en originalbil. Och eftersom du knappast avlastar kopplingen med hjulsspinn som i en FWD så tar kopplingen stryk. Då det slet duktigt på den bilen så byttes till en tuffare koppling, men den blev lite för "racingaktig" för min smak.

Optimering (chippning) är inget att vara rädd för IMO, men man bör välja en betrodd firma som vet vad dom gör... inget "billigast-på-blocket" om man är rädd om grejorna.. Sedan skall man ju komma ihåg att man inte köpt en racerbil bara för att man chippat, det går alldeles utmärkt att köra slut på grejorna i originalutförande, och det håller inte bättre om man använder all extra kraft hela tiden..

Vad det gäller R:ens komplexitet och utprovande så behöver man knappast oroa sig, den är väl bepövad..det är absolut ingen skrivbordsprodukt..

Om man sedan skall äga en R beror ju på vad man värdesätter, en R är som regel fullmatad, och har en hel del grejor som gör den unik så att jämföra den med t.ex en vanlig T5 är lite orättvist. Jag tycker man skall se en R som något liknande BMW M:serie, AMG eller Audis S modeller, det är inte längre en ren standardbil som man värderar på samma sätt som en vanlig familjebil att åka och handla i. Dom kommer att vara en aning dyrare att hålla igång och kanske lite mindre stryktåliga på vissa områden än standardversionerna, men ganska roliga för den som accepterar det..

/Thomas
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]