Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

erikeriksson skrev:Hej igen, bor själv i Norrland. Det är effekten i motorvärmaren och/eller kupevärmaren som bestämmer hur stor HÖJNINGEN av temperaturen KAN bli, inte utetempen. En motorvärmare på 500W kan höja tempen på motorn kanske 30 grader. Så är det + 20 grader ute blir sluttempen +50 grader, om det är -20 grader ute blir motorn +10 grader osv.

Efter en viss tid uppnås en "jämnviktstemperatur" och motorn avger lika mycket värme som den tillförs, det brukar för just en bilmotor vara c:a 3 timmar. För att ta ett annat exempel så är tiden för att uppnå "jämnviktstemperatur" för en normalvilla c:a 30 timmar.
Det kan jag köpa att den bara klarar att höja tempen 30 grader. Men det måste ta längre tid att värma från -30 till 0 än från +20 till +50. Utetemperaturern motverkar ju värmaren kan man säga och är det då kallare måste det ju ta längre tid för värmaren att nå sitt mål. Som att värma ett hus, ju kallare det är ute desto längre tid och med energi krävs det.

Sen ang kupevärmare i -20grader så är det gigantisk skillnad på 2timmar och 8timmar hur varmt du får inne i bilen.
Håller med vissa andra här, att köra kupévärmaren i 2h eller 4h ger en märkbar skillnad i värmen i kupé.

Jag upplever att den helt enkelt inte hinner/orkar värma upp allt i kupé på "kort" tid,
men jag kör ändå på timer, för att ha den igång hela tiden när det t.ex snöar är ju ingen bra idé

/L
erikeriksson skrev:Hej, skulle vilja göra följade inlägg i motorvärmar tyckandet;

Motorn och eller kupen blir inte varmare av att den är inkopplad mer än c:a 3 timmar, sedan avges lika mycket värme som man "sätter in". All övrig tid är rent slöseri oavsett vem som betalar.

Rent moraliskt tycker jag det är någorlunda ok att slösa om man betalar själv, däremot tycker jag det är direkt fel att slösa när ändra betalar. Varför ska andra betala mitt slöseri, finns inget försvar för det.

Motorvärmaren har som allt annat en begränsad livslängd, så ju mer man kör den ju tidigare dör den, och ny måste köpas.
Om man inte har bestämda tider men alltid vill ha varm bil oavsett när man åker så är det en mening med att ständigt ha värmen på.
Så som många här resonerar känns det ju ganska meningslöst att byta till lågenergilampor och släcka i tomma rum...det verkar ju rätt kört för miljön ändå... :|

Jag vet, det var inte det tråden handlade om men jag blir ändå lite bestört av att läsa folks inställning till mänsklighetens största utmaning i historien... :shock:

Mvh
/Fred
En anliggningsvärmare brukar inte låta nåt, inte som en doppvärmare där det brukar höras att det "sjuder".
Går ut när den har varit igång ett tag och stick ner armen bakom motorn och känn på den. Försikrigt, den kan vara varm nog att bränna sig på.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw