FFrrEEddRRiiKK skrev:2.4D:n verkar ju hamna någonstans mittemellan 2.5T och D5 i vrid, och med lite mindre hästar än 2.5T:n.
Har inte provkört Dieslarna, det kanske man skulle.. ??:-/ Dock känns ju 2.0D spontant lite för klent, även om den fortfarande nätt och jämnt klår 2.5T:n i vrid.
Skall man tolka broschyrtexten, så verkar den tala om för mig att Diesel då alltså generellt främst ger ett par bränsle- och körmässiga fördelar tack vara motorns låga vikt. Hur är det nu då med värmekomforten i dieslar, då jag idag erfor att dessa motorer alltså ger mindre värme än bensinmotorer:
Volvos högeffektiva turbodieslar i aluminium är både inspirerande och harmoniska. Avancerad motorteknik med common rail direktinsprutning och variabel turbingeometri ger snabb och komfor tabel respons, god bränsleekonomi och renare avgaser. Ett högt vridmoment (max 320, 340 eller 400 Nm) ger både snabb acceleration och en flexibel motorkaraktär. Högprestandadieseln D5 är dessutom genuint sportig med vass acceleration och effektiva omkörningar på alla växlar. Motorns låga vikt bidrar till den låga bränsleförbrukningen och den välbalanserade körupplevelsen. Ett underhållsfritt partikelfilter reducerar effektivt mängden sotpartiklar i avgaserna. En bränsledriven tillsatsvärmare ingår, och kompletterar du med en tidursfunktion fungerar den även som parkeringsvärmare för ökad komfort när det är kallt ute.
Delbart drag skall jag ha ja. :)
pergrein skrev:
per år
Hur många % bruka gå att pruta till sig då?
Vet inte, har inte provat än. :)
/Fredrik
Vridmoment är inte allt, trots att D5 har 100 Nm mera vrid än 2,5T så är den nästan en hel sekund långsammare 0-100. Allt beror på om du orkar växla eller ej, 2,5T drar ifrån D5 i alla register och i toppfart, 2,4 D är ännu långsammare för att inte tala om 2.0D .....
Men många här kommer hävda att dieseln visst är snabbare tex 90-120 km ,,, och visst stämmer det om man bara kör på 6an hela dagen och aldrig växlar ned.
Ekonomi, D5 kostar ju nästan 30.000 extra mot bensin, sen ör det högre skatt, det slår igenom både på förmånsbeskattning och löneavdrag för mig i alla fall, så det gäller att köra många mil
Dieselvämaren är mycket bra men drar upp min förbrukning rätt bra på höst/vintern/vår då den startar titt som tätt automatiskt, går väl att stänga av på V70II antar jag.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.