- tor 28 feb 2008, 20:32
Spänningen hämtas via samma knutpunkt som spridarna använder (kontrollera så dom har 12v) och spänningen ska återfinnas i GRÖN kabel ute vid kontakten till lambdan. Har du inte 12v så måste du ta reda på VARFÖR det inte finns det. För du mäter väl med kontaktstycket ISÄR och mot chassiejord eftersom det är effektreglering på lambdan via styrdonet?
Laz skrev:nejdå jag har tändningen på hela tiden, tills jag får 111 i vanliga fal men den här felkoden vill sig inte raderas helt enkelt,,den vill sig inte lysa med fast sken som dom andra felen gjort o lätt tagits bort, just nu så går bilen bra (satt en klamma på vevhusventilations slangen som går till flamfällan och då vart tomgången stabil) men hursomhelt kommer jag inte igenom besiktningen med lamda lampan bländandes även om värdet är bra) finns det nå annat tjyv sätt o släcka den? tog också en multimeter på kontakterna som går till lamdasonden idag och den ena visade 5.0v och den andra 4,72v om det säger dig nåt pettson?ja nu är vi där med vilket system du har.. Om du har massmätare har vi konstaterat att du inte har ett Fenix system.. då ska du ha en lambdasond som matas med 12V till värmen (dom två vita varav en ut och en in som jord..) Ingen kabel ska matas med 5v.. Så nu börjar jag undra vart resten av spänningen tagit vägen.. Det förklarar ju då varför styrdonet larmar livet ur sej om lambdan..
Spänningen hämtas via samma knutpunkt som spridarna använder (kontrollera så dom har 12v) och spänningen ska återfinnas i GRÖN kabel ute vid kontakten till lambdan. Har du inte 12v så måste du ta reda på VARFÖR det inte finns det. För du mäter väl med kontaktstycket ISÄR och mot chassiejord eftersom det är effektreglering på lambdan via styrdonet?