Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Problemet är inte fjäderbenet eller spindelleden.
Problemet uppkommer när man sliter ut fjäderbenet INNAN man fått loss drivknuten ur navet. När man rycker ut och slår in några ggr så vrider sej innerknuten så kulorna flyttar på sej och så är problemet där. Knuten är inte konstruerad för att hantera detta eftersom det inte uppstår när allt är på plats.
För att undvika det hela så ska knuten lossas ur navet så mycket det går innan man lossar benet. Sen fortsätter man att pressa in knuten ur navet medans benet dras ut. Det betyder att knuten aldrig lämnar sitt arbetsläge och då blir det inga skador eller problem heller.
Det här är inget som uppstår om man inte rycker och bänder.
Knuten kan med otur dela sej med mindre våld genom att kulorna flyttar sej, men då går det också att plocka ihop den igen utan skador.
Användarvisningsbild
av js1
Ok, det låter rätt ofarligt med andra ord att bara byta länkarm om man inte ger sig till att slita i fjäderbenet.

Jag går lite i valet och kvalet om jag ska byta länkarmarna på min 96:a. Var hos bilprovningen och han gnydde lite över att vänster sida började bli glapp. Han kunde "känna" ett glapp med fingrarna när han gungade bilen. Släppte det denna gången med orden "Du får nog byta till nästa år".
Frågan är om man ska lägga 3600.- för nya länkarmar (Jo, jag vill byta båda isåfall) eller köra vidare ett år till. Jag får ge mig på och känna på den när det blivit lite varmare, mitt garage är inte uppvärmt och där är kallt som f-n nu.
Användarvisningsbild
av js1
taxi skrev:400 kr styck på biltema, då kan du byta 4,5 ggr för samma pris :D
Jag vet men till Volvon SKA det vara blå kartong, Biltema duger till fruns Polo men inte till min Volvo, det bara är så. :-DD
av *pettson*
Byt bara.. Det mesta är made in china även av volvos produkter, men hjälper den blå kartongen ditt samvete så kör på det.

Tycker det är elakt att utsätta frugans polo för biltemadelar.
Även tyska bilar har en stolthet. Nästa gång är det bara att handla orginaldelar även till den.
Naturligtvis står det även made in china på såna saker i slutändan, men dom brukar ha en fina vita kartonger med mycket text på.
Värna om henne lika mycket som du värnar om dej själv.

Kom ihåg det här förfarandet även när du handlar annat. Handla endast märkesvaror i allt. Det håller oftast samvetet i schack.
Användarvisningsbild
av js1
Hehe...
Det tål att tänkas på. Det är en viss skillnad på 3700.- hos Bilia eller 998.- hos Biltema. Jag får suga på karamellen till vårkanten.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Byt bara.. Det mesta är made in china även av volvos produkter, men hjälper den blå kartongen ditt samvete så kör på det.

Tycker det är elakt att utsätta frugans polo för biltemadelar.
Även tyska bilar har en stolthet. Nästa gång är det bara att handla orginaldelar även till den.
Naturligtvis står det även made in china på såna saker i slutändan, men dom brukar ha en fina vita kartonger med mycket text på.
Värna om henne lika mycket som du värnar om dej själv.

Kom ihåg det här förfarandet även när du handlar annat. Handla endast märkesvaror i allt. Det håller oftast samvetet i schack.
Oj. Skriv gärna att du editerat ditt svar *pettson*! Höll på att citera halva ditt svar ;-// Jobbar på Volvo med eftermarknad och man blir (sällan) överraskad när Volvos delar är gjorda i andra länder än Kina. Originaldelar? Vad är det? :?:
*pettson* skrev:
ErikWa skrev:text
Nån fundering..? Tja.. det blir ju så när man inte gör rätt.. :-)-)
Du har inte lossat drivknuten ur lagret innan du slog isär det hela..Du har troligen ryckt i spindeln istället.. Men en knut tål INTE att ryckas utåt eller slås inåt.. Den tål inte heller mera än ca 15graders lutning på axeln.. Då blir det sådär.. Den delar sej.. Nu är frågan.. Har ringen spruckit.. eller har det bara delat på sej?
Har du tur är det bara att tvätta.. fetta och och lägga tillbaka kulorna..
Farsan råkade ut för det det, först ena sidan sen andra efter att han fixat andra. Garva lite c: lycka till!
av morson1
js1 skrev:Hehe...
Det tål att tänkas på. Det är en viss skillnad på 3700.- hos Bilia eller 998.- hos Biltema. Jag får suga på karamellen till vårkanten.
Ebay Deutschland:

http://www.ebay.de/itm/Querlenker-links ... 43abdc23d8

70 EUR inkl. frakt för båda, vågar dock inte uttala mig om kvalitén... :mrgreen:
Senast redigerad av 1 morson1, redigerad totalt 0 gånger.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]