- mån 10 sep 2007, 22:40
#131512
Kan tänka mej att den verkligen gillar den oljan. Den har en intervall på 700 mil ungefär i en veteranare. Sönderfallstiden är runt 300 timmar vid 90 grader. Jämfört med synteten som har 6500 timmar. Ingen skumdämpning, och ingen extra smörjning som dextron skyddet ger. Den gamla olja ger INTE bättre smörjning som nån påstått.
Alltså.. förstå att det är inte oljan som är problemet om den byts alls.. Det är att lådan har ett inre oljefilter. Det blir fullt med skräp om oljan blir alldeles för gammal istället. Man behöver inte byta oljan till en annan sort som den inte är till för alls.
Så vanliga oljebyten med originaloljan så går bilen runt 50 000 mil Som t.ex taxi. Dock ingår inga byten alls på en vanlig svensson bil och den får går för långt med oljan som så småningom börjar att bli skräpig av eget sönderfall. VI kan väl säga såhär.. OM alla kollade att oljan är klarröd och bytte den då den mörknade, skulle det förmodligen finnas många flera automatare idag. :idea:
niklas gson skrev:en rak 10 mineralolja som är till automatlådor från 1947 eller nåt? Även gamla bm traktorer iof.*pettson* skrev:vi hade en v70 som hade gått 40000 på samma automat låda innan vi bytte bort den det enda som var i slutet den växlade lite trögare..sen bytte vi olja i den rätt fort runt 10000 mil till en rak 10 olja i stället smörjer automaten mycket bättre..känner en kille till som har det han rekomenderade det till oss hans har gått 35000 nu på samma låda.uno83 skrev:skit, max 3000 mil kvar på min automatlåda alltså :(det finns undantag naturligtvis men tyvärr är dom flesta automatlådor
jag bytt runt säg 17000 till 23000 mil. Dom blir igensatta i det interna filtret.. pumpen går ned sej och voila en låda mindre. Glädje finns ioförsej i att volvo vill ha 27000 för en automatlåda i motala och den som är hovrenoverare åt volvo vill ha 16500 inkl moms. Inte så stor mellanpeng för frakten där inte?. Och nej.. volvo renoverar inte en automatlåda själva.
:)
Kan tänka mej att den verkligen gillar den oljan. Den har en intervall på 700 mil ungefär i en veteranare. Sönderfallstiden är runt 300 timmar vid 90 grader. Jämfört med synteten som har 6500 timmar. Ingen skumdämpning, och ingen extra smörjning som dextron skyddet ger. Den gamla olja ger INTE bättre smörjning som nån påstått.

Alltså.. förstå att det är inte oljan som är problemet om den byts alls.. Det är att lådan har ett inre oljefilter. Det blir fullt med skräp om oljan blir alldeles för gammal istället. Man behöver inte byta oljan till en annan sort som den inte är till för alls.
Så vanliga oljebyten med originaloljan så går bilen runt 50 000 mil Som t.ex taxi. Dock ingår inga byten alls på en vanlig svensson bil och den får går för långt med oljan som så småningom börjar att bli skräpig av eget sönderfall. VI kan väl säga såhär.. OM alla kollade att oljan är klarröd och bytte den då den mörknade, skulle det förmodligen finnas många flera automatare idag. :idea: