Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vi har fem bilar, tre Polo och två V70. Alla försöker jag tanka 50/50 E85 just pga att jag anser att etanolen är ett bra alternativ för att köra med mindre miljöpåverkan. Har inte blivit av att konvertera fullt någon av bilarna (än). Min 945:a jag hade körde jag på 100%, där hade jag andra spridare och andra chip både för bränsle och tändning.
erikn skrev:Min 945:a jag hade körde jag på 100%, där hade jag andra spridare och andra chip både för bränsle och tändning.
745-an är ju bytt spridare på, och så har jag en justerbar BTR i originalfästet (alltså inte på returlsangen som var vanligt förr) Annars är det ju en helt original B234F motor (16V) med borttagen (eller rättare inte återmonterad) balansrem. Det har diskuterats om e.v effekthöjning om man tar bort remmen. Jag har läst allt från "löjligt" till "minst 10 hk". Sanningen ligger väl däremellan någonstans, det är ju lite "järnskrot" som ska vevas runt så lite kraft tar det nog, som generatorn kanske?? 2 - 4 hk?? Den var borta när jag fick bilen så jag har inte behövt tänka på det. Däremot läcker det lite olja från balansboxarna så jag ska försöka byta tätningarna där, oljan cirkulerar ju där även om vikterna star stilla
Justerbar BTR i originalfästet.
Det var intressant. Hur ser den ut, vad heter den och var köper man en sån?
erikn skrev:Justerbar BTR i originalfästet.
http://www.misab.se/artikel.php?kid=5-8 ... k=&id=1010
Denna har jag, men det finns en "uppdaterad" version som kanske är bättre,
http://www.misab.se/artikel.php?kid=5-8 ... k=&id=3166
Denna ska fungera bättre vid höga tryck. Den jag har funkar inte till 100% vid 7 - 8 bar. Men med mina Saab spridare ska det funka med den jag har. En nackdel med dessa är att det inte finns uttag för bränsletryckmätare. Jag har löst det med en Y-kopplng på tryckslangen och har en manometer vid bromsservon.
Hmmm. Ska kolla lite på mina bilar och se om det finns plats för en sån.
Så här ser det ut på min 745-a
IMG_20130815_163625.jpg
IMG_20130815_163625.jpg (1.19 MiB) Visad 483 gånger
Det är ju en B234F motor (16V) så den ser inte riktigt ut som andra 740 med bl.a generator och servostyrnings plastering. Själva railsen är inte heller riktigt likadan. Men det får plats utan problem, lite trångt att montera men enkelt att justera
lennarte skrev:En nackdel med dessa är att det inte finns uttag för bränsletryckmätare. Jag har löst det med en Y-kopplng på tryckslangen och har en manometer vid bromsservon.
Är det samma stenhårda slang även på 740:n som det var på 940? De är jag inte riktigt kompis med.
Jag har bytt slangen mellan röret från pumpen (vid kopplingen vid torpedväggen) till railsen till en Legris kemikaliebeständig tryckluft ?? slang I polyuretan, satt en tryckluft Y-koppling (snabbkoppling Festo QSY) och reducerat ner slangen till manometern till 3mm slang (från 10mm)
Bilagor
130955.jpg
130955.jpg (17.19 KiB) Visad 3999 gånger
Var och tankade igår. Det har varit höst och regn så cykeln har fått vila. Kört 10 mil, fick i 18 liter E85..... Den gick lite fett i början (4 bar) så jag sänkte bränsletrycket (till 3,5 bar), och nu när jag tankat så sänkte jag det lite till. Provade att köra på original tryck (2,5 bar med vakum) idag till jobbet men då tvekade den lite vid "fullt pådrag" och jag fick felkod 2-3-2. Höjde till 3 bar, så får vi se hur det går. Tomgången slutade "dippa" ner när jag kopplar ur och stannar så det berodde nog på att den fick för mycket bränsle. Ingen felkod vid 4 bar, så Lambdan "hängde med" så långt. Dessa spridare ger c:a 50 % mer så "rent teoretiskt" borde det räcka med 2,5 bar (originaltrycket). Däremot fick jag felkod 3-1-2 när jag kollade i förra veckan, den har dock inte återkommit
Priset på E85 är nu nere på 10,16 och på andra sidan stan var det 9,96 i söndags....
3-1-2 = Knackuppfetning
Villkor:
Vid startförsök skickar tändsystemets styrenhet tändsignal både till stift 1 och 28. Detta för att kontrollera att ledningen till stift 28 är hel. Felkod sätts om signalen saknas.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning på ledningen mellan EZ #4 och LH #28.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.
Lite uppdatering. Var och tankade innan helgen, den har tagit c:a 1,6 l/milen. fortfarande känns som det skulle vara lite för mycket men lägger du 30% på 1,2 så blir det 1,56. Den har dragit släp en stor del av tiden också för jag har cyklat när jag inte behövt släpet, men nu framöver blir det mer bil och jag ska börja med motorvärmare också. Inga felkoder och den går som den ska, förövrigt var priset på E85 9,69 när jag tankade nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox