Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kuddarna har förmodligen samma roll som stötdämpare i bilens hjulupphängning, att absorbera vibrationer och omvandla till värme och den vägen hålla ner systemets Q-värde. Dessa kan givetvis inte ersätta nedkörda lager, däremot kan dåligt fungerande sådana kuddar vara orsaken till att stödlagren har slitits ned i förtid!.

En snurrande axel har sina kritiska varvtal när dess fjädringskonstant och vikt överensstämmer med varvtalet på axeln och går i mekanisk resonans och utan kuddar som hela tiden dränerar på energin som lagras in i mekaniska svängningssystemet vid resonans så kan amplituden blir så stor att det kan slita hårt och tom. slå sönder lager även om de i övrigt är rätt dimensionerade i driftfallen utanför resonans, då påfrestningarna vid odämpad resonans kan bli 10-100 ggr högre än vid normaldrift.

Om stödlagren har rasat mycket fortare/tidigare än förväntat så skulle jag vara mycket misstänksam om dessa kuddar verkligen gör jobbet och om det inte kostar för mycket, byta dessa om man ändå är där och byter lager.

Att dessa har rykte att de är 'outslitliga' beror nog ofta på att det inte finns någon bra sätt att kolla om de fungerar, men jag skulle säga att i och med att stödlagren har blivit dåliga, så beror det till stor del på att dessa 'kuddar' inte gör sitt jobb längre.
Jag bytte bl a alla kuddarna på min gamla bil i min jakt på vibrationer, och kunde bara konstatera att det inte blev någon som helst skillnad.
Efter 32 000mil var var det samma höjd på de gamla som de nya kuddarna, så mer eller mindre outslitliga kan vara rätt nära sanningen.
Det tog kanske en ny vändning idag. Ryckte säkringen till ABS och körde en sväng. Van av tidigare erfarenheter ska man inte ropa hej för tidigt men hade inte alls samma vibrationer. Ska köra ett par dagar till innan jag drar för stora växlar av det.

Provade också att bromsa för att se hur den uppförde sig utan ABS och då låste den lättare höger bak. (Kollar man på skivorna är de dock jämnt och fint slitna.)

Någon som får en bra idé av dagens observationer?

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]