NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Spoiler »
Läste här på forumet om en annan som hade problem med antisladd, då var det ett dåligt batteri som gjorde att det inte fanns tillräckligt med spänning för att utföra självtesterna och då sattes en felkod. Prova ladda batteriet eller köpa ett nytt. Hur gammalt är det?
av Nixonkung
Hej svergie 2.
Jag har inte lagt så mycket krut på det men tack för tippset.
Laddat batteriet har jag gjort en hel del i vinter då dieselvärmaren har gått. Troligen är batteriet från samma år som bilen (09) så det kan vara dax att köpa ett nytt.

Väntar nu på samtal från Volvo, ska lämna in bilen så fort som möjligt för felsökning. Jag återkommer med vidare information.
Senast redigerad av 1 Nixonkung, redigerad totalt 0 gånger.
av figg
timebandit skrev: Byter själv, blir för dyrt annars :)
Ja, räknaren för filtret måste nollas för att bilen skall veta att det är bytt. Görs lämpligast med VIDA /DICE.
Ha koll på additivet/eolys också bara så att det inte är slut.
Jag tänkte byta partikelfilter på min bil, Vad händer om man inte nollstället bytet? Känner inte bilen av det själv efter några mil?
Användarvisningsbild
av svergie2
Nixonkung skrev:Hej svergie 2.
Jag har inte lagt så mycket krut på det men tack för tippset.
Laddat batteriet har jag gjort en hel del i vinter då dieselvärmaren har gått. Troligen är batteriet från samma år som bilen (09) så det kan vara dax att köpa ett nytt.

Väntar nu på samtal från Volvo, ska lämna in bilen på felsökning så fort som möjligt för felsökning. Jag återkommer med vidare information.
Ja, det är nog dags. Det sägs att ett originalbatteri håller i 3-4 år
figg skrev:
timebandit skrev: Byter själv, blir för dyrt annars :)
Ja, räknaren för filtret måste nollas för att bilen skall veta att det är bytt. Görs lämpligast med VIDA /DICE.
Ha koll på additivet/eolys också bara så att det inte är slut.
Jag tänkte byta partikelfilter på min bil, Vad händer om man inte nollstället bytet? Känner inte bilen av det själv efter några mil?
Nej, bilen känner inte av det och går på "gamla" cykler så att säga. Bilen måste bli tillsagd att det är bytt tyvärr.
av figg
timebandit skrev:
Nej, bilen känner inte av det och går på "gamla" cykler så att säga. Bilen måste bli tillsagd att det är bytt tyvärr.

Ok, kan man göra det privat enkelt? tex med ELM 327 ?
Bad om offert från bilia när dom ska fylla på additiv till mig, att nollställa partikelfilter som är bytt själv var tydligen inte möjligt hah..
timebandit skrev: Nej, bilen känner inte av det och går på "gamla" cykler så att säga. Bilen måste bli tillsagd att det är bytt tyvärr.
Loggar motorns styrsystem verkligen intervallen för regenerering? Jag har normalt 75-80 mil mellan, förra gången var det bara 60 mil och nu senast 72 mil så det verkar ju styras helt och hållet av tryckinformationen?

När senaste regenerering startade var det -18 grader ute och hann precis börja några km innan jag kom hem till villan. Nästa tur var det -15 ute och jag körde 2 mil så regenereringen hann precis starta innan jag kom fram. Bilen stod i c 2 timmar, när jag därefter startade fick jag "motorsystem service" larm och motorn hamnade i "Limp home". Tänkte direkt att nu har tryckgivaren gett upp. Körde hem och in i en grannes varmgarage (Mitt varmgarage är en soptipp :mrgreen: så där kommer bilen aldrig in) Stod iaf över natten, provade starta i morse och nu är den inte i "Limp home" längre.

Skulle gissa på kondens som frusit i rören/slangarna ? Någon som har en annan idé?

Kanske lika bra att ta loss givaren och blåsa försiktigt i slangarna ?
av Tobbera
Anstisladd stänger av sig lite godtyckligt beroende vad för problem det är med motorn. EGR-problem tex kan mycket väl tänkda den lampan. Har läst någonstans på nätet att det beror på att bilen inte tycker att den kan moderera effekten i motorn (anti spinn) på ett betryggande sätt när vissa funktioner (typ EGR) inte fungerar.
av Tobbera
Nixonkung skrev:Jag har en C30 1,6 drive. Nu är det så att jag inte är så haj på bilar men jag börjar bli, tyvärr...
Det hela började med att min bil tappade kraft nån sekund då jag gasade upp försiktigt vid 1500- 2000 varv.
Tipps mottages tack!

Volvo C30
1,6 drive
16500 mil
Röd
Detta fenomen hade jag för ett par månder sedan. Slutgiltiga lösninge var att byta bränslefilter. Är symtomen värre när det är kallt? I så fall talar det ytterligare för bränslefilter. Kostar ca 550:- på Biltema. (Ja, det är ett synnerligen dyrt bränslefilter).
dieselputte skrev:
timebandit skrev: Nej, bilen känner inte av det och går på "gamla" cykler så att säga. Bilen måste bli tillsagd att det är bytt tyvärr.
Loggar motorns styrsystem verkligen intervallen för regenerering? Jag har normalt 75-80 mil mellan, förra gången var det bara 60 mil och nu senast 72 mil så det verkar ju styras helt och hållet av tryckinformationen?

När senaste regenerering startade var det -18 grader ute och hann precis börja några km innan jag kom hem till villan. Nästa tur var det -15 ute och jag körde 2 mil så regenereringen hann precis starta innan jag kom fram. Bilen stod i c 2 timmar, när jag därefter startade fick jag "motorsystem service" larm och motorn hamnade i "Limp home". Tänkte direkt att nu har tryckgivaren gett upp. Körde hem och in i en grannes varmgarage (Mitt varmgarage är en soptipp :mrgreen: så där kommer bilen aldrig in) Stod iaf över natten, provade starta i morse och nu är den inte i "Limp home" längre.

Skulle gissa på kondens som frusit i rören/slangarna ? Någon som har en annan idé?

Kanske lika bra att ta loss givaren och blåsa försiktigt i slangarna ?
Ja det gör den :)
Styrs av flera olika alternativ beroende på vad som uppfylls först.
Min är som en klocka, följer milen nästan exakt oavsett långa å korta resor. Framförallt nu på vintern. Diffar kanske 2-3 mil bara.

Ja, när regenerering får starta om hela tiden så tror jag ändå att det lilla den gör innan man stänger av ändå rensar lite. Det kanske räcker för att släcka lampan en kort stund?
Kondens är ju välkänt på dessa bilarna så det skulle jag gissa på :)

Blås du på du! Det hamnar bara i filtret som sedan ångas bort :)

En intressant fråga är också huruvida dessa slangar kan bli slitna/igensotade och om det kan påverka? Mina har vart på i 27K mil nu :D
Kanske dags att byta?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]