Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt så fungerar inte blink-diod på M4.4, närmare bestämt på motorstyrdonet. ECC, farthållare och nått mer går att läsa med blinkis, men inte det intressanta.

Satt och läste lite ingående om protokollet som används i M4.4(KWPD3B0) häromdagen, främst för att få en uppfattning om varför 'vanliga' felkodsläsare inte fungerar.
Utan att förvirra/trötta ut er för mycket så beror det på att M4.4 skickar och tar emot ALL data via samma pinne(7), medans vanliga CAN/OBDII har det uppdelat på flera.
Dessutom krävs det en specifik "wake up" signal som inte är standard för 5 öre.
Kan man skicka iväg den signalen så kan man få ut koder med det mesta(t ex en elm327), även på M4.3 om jag förstått det hela rätt, dock lär man tolka dom själv från HEX-format.
Här är ett exempel på hur en respons kan se ut:
send>0100
rec>41 00 80 00 00 00
rec>41 00 BE 1D F0 00
Det finns faktiskt kommandon för att ställa om mätarställningen på x70'is också, det som är lagrat i huset. Det är ju kanon om man behöver byta hus, men också rätt dåligt med tanke på mätarfuffens...

Jag har inte riktigt förstått mig på allt ännu, främst för att jag inte kan leka med det själv, men funderar på att skaffa en elm327 och sniffa runt lite :) Får se hur det blir med det...
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS